شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعرفه‌های تازه، اقدام تلافی‌جویانه چین علیه آمریکا

 

چین در واکنش به افزایش تعرفه‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد این کشور، بر روی ۱۲۸ محصول وارداتی آمریکایی، تا سقف ۲۵ درصد تعرفه اعمال کرد.

این تعرفه‌ها که بر مجموعه‌ای از کالاهای آمریکایی همچون، گوشت، شراب، میوه‌های تازه و خشک و مغزدانه‌ها اعمال خواهد شد، به ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش رویترز، تعرفه‌های جدید که روز یک شنبه ۱۲ فروردین توسط چین منتشر شده است، از روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه اجرایی خواهند شد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در حال آماده‌سازی تعرفه‌هایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بر کالاهای چینی است.

چین پیش از این گفته بود که در صورت لطمه دیدن اقتصادش، بی‌کار نخواهد نشست و هدف از اعمال این تعرفه‌ها را «حفاظت از منافع چین و ایجاد توازن» در خسارات ناشی از تعرفه‌های اعمال شده از سوی آمریکا اعلام کرد.

به نظر می آید که اعمال این تعرفه‌های جدید از سوی دولت چین در پاسخ به افزایش تنش تجاری میان واشنگتن و پکن صورت گرفته است.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که با توقف تعهدات خود نسبت به سازمان تجارت جهانی، برای کاهش تعرفه‌ها بر روی ۱۲۰ کالای آمریکایی، تعرفه این اقلام تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

تعرفه هشت محصول دیگر نیز که به تازگی به لیست تعرفه‌های جدید اضافه شده است نیز تا سقف ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

چین بارها وعده داده است که درهای اقتصاد خود را بازتر خواهد کرد، ولی بسیاری از شرکت‌‌ها خارجی از نحوه برخورد ناعادلانه این کشور اظهار نارضایتی می‌کنند.

روز دوشنبه وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا اصول عدم تبعیض ثبت شده در قوانین سازمان تجارت جهانی را به شدت نقض کرده و به منافع چین آسیب رسانده است.

در این بیانیه ضمن اعلام این که تفاوت‌های میان دو قطب بزرگ اقتصاد جهان، باید از طریق گفت و گو و مذاکره حل شود، آمده است: «چین، به عنوان یک عضو سازمان تجارت جهانی،  تعلیق برخی از تعهدات خود نسبت به آمریکا را حق اساسی خود می داند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه ۱۱ اسفندماه از اعمال تعرفه‌ ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم خبر داد.

آمریکا همچنین مدعی است که چین قوانین مالکیت معنوی آمریکا را نقض کرده و به صورت غیرمنصفانه شرکت‌های آمریکایی را مجبور به انتقال تکنولوژی به این کشور کرده است.

 

  • گفتگو با کامران دادخواه در خصوص تعرفه‌های اعمال شده 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More