شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصویب لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان و حذف چهار صفر در هیات دولت

هیات دولت لایحه پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

این تصمیم در جلسه چهارشنبه، ۹ مرداد هیات دولت گرفته شد و مصوبه مذکور در صورت تصویب مجلس، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در صورت اجرایی شدن این مصوبه، هر ۱۰ هزار ریالی یک تومان جدید خواهد بود. به عبارت دقیقتر، هر هزار تومن فعلی، یک تومان می‌شود.

هدف دولت از این تصمیم، حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزار‌های پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته، گزارش شده است.

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و مسکوکات و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف این لایحه، عنوان شده است.

به گفته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، کلیات این لایحه به تصویب رسیده و هیات دولت درباره جزئیات آن، در آینده تصمیم خواهد گرفت.

حذف صفر از پول ملی از دهه ۸۰ شمسی و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطرح شد، اما به دلیل آماده نبودن شرایط به نتیجه نرسید.

پس از آن در دولت حسن روحانی و ریاست ولی‌الله سیف بر بانک مرکزی، این موضوع چند بار مورد توجه قرار گرفت، اما تصمیم‌گیری در این باره به بازگشت ثبات اقتصادی و تک رقمی شدن تورم موکول شد.

سرانجام با ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی، موضوع حذف صفر از پول ملی، با وجود انتقادهایی بر آن، به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. 

دولت روحانی در حالی تصمیم به حذف چهار صفر از پول ملی گرفته که تورم ناشی از تحریم‌های ایالات متحده بر ایران به شدت افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More