شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با افت ۳۰ درصدی مجموع صادرات برق

ترکیه خرید نفت و گاز ایران را به شدت کاهش داد

 

تازه‌ترین آمارهای رسمی ترکیه حاکی از افت چشمگیر خرید نفت و گاز این کشور از ایران است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در سایت رسمی نهاد دولتی تنظیم بازار انرژی ترکیه، این کشور طی ۱۰ ماه سال جاری میلادی خرید نفت از ایران را نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش داده است.

ترکیه که  مشتریان سنتی نفت ایران محسوب می‌شود در فاصله ژانویه تا پایان ‌اکتبر، در مجموع کمی بیش از ۷ میلیون تن (معادل حدود ۱۷۳ هزار بشکه در روز) نفت خام از ایران خریده است.

آمارهای رویترز نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به دیگر مشتریان سنتی شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ۱۰ ماه سال جاری میلادی با ۱۰ درصد کاهش به یک میلیون و ۵۳۷ هزار بشکه کاهش یافته است.

آمریکا ماه مه (اردیبهشت ماه) از برجام خارج شد و نوامبر سال جاری (آبان ماه) تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت.

رویترز می‌گوید که کل صادرات نفتی ایران به آسیا در ماه نوامبر به زیر ۶۶۵ هزار بشکه رسیده که کمترین میزان طی پنج سال گذشته است.

ژاپن و کره جنوبی طی ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران نخریده‌اند ولی قرار است اوایل سال جاری دوباره خرید نفت جمهوری اسلامی را از سر بگیرند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه نیز اخیرا گزارش داد که این کشور در ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران نخریده است، اما شرکت دولتی نفت ترکیه، تورپاش، برای ماه دسامبر نفت از ایران تحویل خواهد گرفت.

انتظار می‌رود کل صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی به حدود یک میلیون بشکه برسد.

واردات ۱۰ ماهه گاز ترکیه از ایران نیز بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۶ میلیارد و ۱۲۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

 

افت ۳۱ درصدی صادرات برق ایران

تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو نیز حاکی است که صادرات برق ایران در ۹ ماه سال جاری خورشیدی بیش از ۳۱ درصد کاهش یافته است.

عراق و پاکستان از مشتریان سنتی برق ایران هستند. ترکیه از دو سال پیش خرید برق ایران را متوقف کرده است.

تابستان سال جاری به خاطر کمبود برق و قطعی آن، جمهوری اسلامی صادرات برق به عراق و پاکستان را به مدت چندین هفته متوقف کرد.

ایران در ۹ ماه سال جاری در مجموع ۴/۴۵ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق داشته است.

طی این مدت حدود ۱۲۶۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق ایران افزوده شده که معادل یک سوم برنامه افزایش تولید برق پیش‌بینی شده برای سال جاری است. ایران سال گذشته نیز حدود دو هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق خود افزوده بود، در حالی که طبق برنامه بایستی ۴۵۰۰ مگاوات افزایش تولید برق می‌داشت.

آهنگ کند رشد تولید برق کشور باعث شد که در تابستان سال جاری کشور با کمبود برق مواجه شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More