شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تحریم بانکی اصلی‌ترین مانع تجارت شرکت‌های سوئدی با ایران

 

اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا، برخی شرکت‌های سوئدی ازجمله شرکت خودروسازی اسکانیا را برای تجارت با ایران، با مشکل مواجه کرده است.

براساس گزارشی که روز ۲۲ مردادماه در وب‌سایت فایننشیال‌تریبیون منتشر شده، این مسأله به این دلیل است که با این‌که آمریکا تجارت در چند بخش مشخص را تحریم کرده است، تحریم‌های بانکی روی تمامی تجارت‌ها تاثیر گذاشته است.

براساس این گزارش، ویکتور کارستنیوس، یک تحلیلگر ارشد شرکت دولتی در «آژانس اعتبار صادرات سوئد»، به رادیو سوئد گفته است: «آمریکا چند بخش مشخص را انتخاب کرده که تجارت در آن بخش‌ها با ایران ممنوع است؛ اما در واقع، تمامی شرکت‌ها به‌خاطر از بین رفتن کانال‌های پرداخت پول و رفتن بانک‌ها از ایران، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تمامی بانک‌های بین‌المللی باید از تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند و این به این معناست که دیگر نمی‌توانند با ایران کار کنند، و وقتی شما بانکی ندارید، نمی‌توانید برای صادراتتان پولی دریافت کنید. واضح است که تجارت در این شرایط، بسیار سخت است.»

او همچنین با اشاره به کم‌بودن تعداد شرکت‌های سوئدی که با ایران تجارت می‌کنند، کم است و به همین علت، این تحریم‌ها، اقتصاد سوئد را به‌مقدار بسیار کمی تحت تأثیر قرار خواهد داد، افزود: «در نگاه کلی، عواقب تحریم‌ها ناچیز است؛ اما شرکت‌هایی که در چند سال گذشته در ایران فعال بوده‌اند و در بازار آن‌جا سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی کرده‌اند، مسلماً آسیب خواهند دید.»

یکی از شرکت‌هایی که فعالیت آن در بخش‌های تحریم‌شده نیست، اما به‌واسطه تحریم‌ها در تجارت با ایران به مشکل برخورده است، شرکت اسکانیاست. سال گذشته این شرکت ۵۰۰۰ کامیون به قیمت چهار میلیارد کرون سوئد به ایران فروخته بود،‌ اما در حال حاضر اسکانیا درگیر برنامه‌ریزی و تطبیق پیدا کردن با شرایط جدید است.

سخنگوی خبری شرکت اسکانیا در پاسخ به این‌که آیا آن شرکت به‌خاطر تحریم‌های آمریکا به مسأله ای برخورد کرده است یا خیر، به رادیو سوئد گفت: «ما در حال برنامه‌ریزی براساس اطلاعات موجود هستیم… در سه ماهه دوم امسال، اعلام کردیم که برخی سفارشات از ایران را لغو می کنیم. بنابراین بله، تحریم‌ها بر ما اثر خواهند گذاشت.»

سخنگوی اسکانیا ادامه داد: «ما می‌خواهیم در ایران بمانیم و با دولت سوئد، بروکسل، واشنگتن و تهران در حال مذاکره‌ایم و امیدواریم که راه‌حل بلندمدتی پیدا کنیم.»

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در ۱۸ اردیبهشت‌ماه، با دستور ترامپ، قرار شد اعمال تحریم‌ها علیه ایران در دو مرحله از سر گرفته شود که دور نخست آن از ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ به‌اجرا گذاشته شده است. دور دوم تحریم‌های آمریکا با هدف جلوگیری ایران از دسترسی به نظام بانکی جهانی و کاستن از توان فروش نفت و گاز ایران نیز از ۱۳ آبان و همزمان با سالروز حمله به سفارت آمریکا در تهران به اجرا گذاشته می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More