شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع کارگران در ۵ استان ایران؛ اقدام به خودکشی یک کارگر

 

کارگران استان‌های تهران، اراک، لرستان، مشهد و زنجان روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه به دلیل عدم پرداخت حقوق و بی‌توجهی مسؤولان به خواسته‌هایشان تجمع کردند.

اراک، نخستین استانی است که اعتراض و تجمع کارگران آن با ورود عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به این استان شدت یافته است.

اعتراض و تجمع کارگران کارخانه هپکو اراک برای چندمین بار به دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی از روز یک‌شنبه آغاز شده است.

کارگران هپکو در دومین روز تجمع خود، از صبح روز دوشنبه راه‌آهن شمال به جنوب را با تجمع اعتراضی مسدود کردند.

داوود میرزایی دبیر خانه کارگر استان مرکزی  ضمن تایید این خبر به خبرگزاری ایسنا گفت: «مشکلات هپکو از آن دسته مشکلاتی است که در قالب خصوصی سازی رها شده است و در حال حاضر کارگران و خانواده‌های آنان با پیامدهای منفی این اقدام دست و پنجه نرم کرده و به سختی زندگی می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای بازدید از چند طرح و امضای قرار داد روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه به اراک سفر کرده که کارگران خواستار دیدار با او هستند.

همچنین ویدئویی در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که یک کارگر هپکو از روی پل قصد خودکشی دارد که همکاران او مانع این اقدام می‌شوند.

چندی پیش نیز علی نقدی ۵۰ ساله کارگر هفت تپه با ۲۷ سال سابقه کار خودکشی کرد که انگیزه خودکشی وی، عدم پرداخت هزینه دوران بازنشستگی کارگران نیشکر هفت تپه به حساب تامین اجتماعی، عنوان شده است.

کارگران هپکو ۲۸ شهریور سال ۹۶ نیز در نقاط جداگانه شهر اراک تجمع کردند که این تجمع با گاز اشک‌آور و باتوم نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش مواجه شد.

علی ربیعی وزیر کار نیز شهریور ماه سال گذشته وعده رفع مشکلات کارگران متعرض را داده است اما مشکلات همچنان پابرجاست.

حدود یک هزار کارگر در کارخانه هپکو مشغول کارند که این کارخانه از سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شده است.

شرکت هپکو از سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۲۲ نوع ماشین آلات راهسازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد و هلند است.  

روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرد که ارزش کل شرکت و کارخانه هپکو ۴۰۰ میلیارد تومان است اما به گفته استاندار استان مرکزی، بدهی این شرکت به بانک‌ها بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است.

 

  • گسترش تجمع‌ کارگران

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران تراورس مشهد نیز صبح دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌ای صنفی‌شان در محل کار خود دست به تجمع زدند.

حقوق معوقه دو ماه و نیم، بلاتکلیفی در بیمه تکلیفی و نبود امنیت شغلی از جمله مشکلات کارگران این کارخانه عنوان شده است. شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور حدود ۷ هزار کارگر دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، همزمان با کارگران تراورس مشهد، کارگران نواحی لرستان، زاگرس، رباط کریم، اسلامشهر، زنجان و... از ابتدای هفته جاری در اعتراض صنفی به سر می‌برند.

گزارشی از مصطفی رضیئی درباره اعتراضات اخیر کارگری
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More