شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بودجه تنخواه ۹۰ میلیارد تومانی در اختیار مقام‌های ارشد ایران

 

 

احمد امیرآبادی، عضو هیات رييسه مجلس ایران، جزییات بودجه ۹۰ میلیارد تومانی را که در اختیار رییس‌جمهور و مجلس و برخی مقام‌های ارشد اجرایی قرار می‌گیرد تا به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک کنند، شرح داده است.

به گفته این نماینده مجلس، حسن روحانی، ریيس‌‌جمهوری ایران، ۷۰ میلیارد تومان، علی لاریجانی، ریيس مجلس، ۱۰ میلیارد تومان، معاون پارلمانی ریيس‌جمهور ۳ میلیارد تومان، وزیر دادگستری ۲/۳ میلیارد تومان و ریيس سازمان برنامه و بودجه ۵ میلیارد تومان بودجه در سال آینده دریافت می‌کنند.

امیرآبادی گفته است بودجه‌ای که در اختیار ریيس‌جمهوری قرار می‌گیرد نسبت به سال قبل تغییری نکرده، ولی بودجه تخصیصی به ریيس‌ مجلس در مقایسه با سال قبل بیش از ۳۱میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گفته امیرآبادی، در لایحه بودجه سال آینده برای ریيس قوه قضاییه مبلغی در نظر گرفته نشده است.

علاوه بر افرادی که «بودجه در اختیار» آن‌ها اعلام شده است، رهبر جمهوری اسلامی، ریيس شورای نگهبان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر علوم هم از جمله مقام‌هایی هستند که به‌طور معمول بودجه دریافت می‌کنند.

سایت تابناک در گزارشی مجموع بودجه‌های در اختیار سال ۹۸ را ۱۹۱/۵ میلیارد تومان اعلام کرده است. این مبلغ در بودجه سال گذشته ۲۵۷/۴میلیارد تومان بوده است. سایت تابناک علت کاهش بودجه را کاهش درآمدها در‌ نتیجه تحریم‌های نفتی عنوان کرده است.

مقام‌هایی که بودجه در اختیار دریافت می‌کنند اجازه دارند این اعتبارات را به اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا کنند و مبنا و قانون خاصی درباره نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات تعیین نشده است.

«بودجه در اختیار» در سال‌های اخیر یکی از موضوعات مورد‌توجه و چالش‌برانگیز بوده است. علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس، ۲۵ دی‌ماه امسال با اشاره به شعار دولت درباره شفافیت بودجه از حسن روحانی خواست «به همگان درباره مبلغ میلیاردی تنخواه، که در اختیار خودش است، توضیح دهد.» او گفت: «ریيس‌جمهور بگوید که این بودجه بین چه افراد و به چه دلایلی توزیع شده است.»

در سال ۱۳۹۲، سعید مرتضوی، رییس وقت سازمان تامین اجتماعی، به برخی نمایندگان مجلس کارت‌های هدیه ۵۰۰‌ هزار تومانی داد و پیگیری‌ها نشان داد که این هدایا از محل بودجه در اختیار او تامین شده است. افشای این ماجرا سبب طرح درخواست‌های بیشتری برای نظارت بر بودجه در اختیار شد، ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More