شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: ایران تحریم شکنی‌های خود را به بانک‌های آسیایی منتقل کرده است

 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی  که روز سه‌شنبه اول اسفند ماه  منتشر شد، می‌نویسد، به دنبال جریمه‌های گسترده مالی واشنگتن علیه بانک‌های اروپایی، ایران برای شکستن تحریم‌های اقتصادی به بانک‌های آسیایی متوسل شده است.

در گزارش بلومبرگ آمده است: «تلاش‌های آمریکا برای وارد آوردن فشارهای اقتصادی علیه ایران به‌خوبی پیش می‌رفت. بانک‌های اروپایی یکی پس از دیگری پس از پرداخت جریمه‌های هنگفت، جریان ارسال پول به ایران را متوقف می‌کردند و تحریم‌های سنگین علیه مراکز مالی این کشور و صنایع نفت و گاز آن، سرانجام این کشور را به پای میز مذاکرات هسته‌ای کشانده بود».

این گزارش در ادامه تاکید کرده است: « اما مقامات اجرایی دولت آمریکا به‌زودی متوجه شدند که ایران اکنون بانک‌های آسیایی را به عنوان  یک کانال جدید برای نقل و انتقالات مالی غیرقانونی خود پیدا کرده است».

به گفته بلومبرگ، مراکز مالی در کره جنوبی، تایوان و سایر کشورهای منطقه آسیا، پیش از توافق هسته‌ای ایران و زمانی که این کشور تحت تاثیر تحریم‌های سنگین کشورهای غربی بوده،  در حال نقل و انتقالات پولی غیرمجاز برای فروش نفت صادره از  این کشور به دلار آمریکا بوده‌اند».

بر اساس این گزارش، مدارک و شهادت‌های دادگاهی جدید مطرح‌شده در آمریکا اکنون مقامات اجرایی این کشور را به‌سوی تمرکز بر روی بانک‌های آسیایی برای یافتن رد‌پای معاملات ارزی و شکستن تحریم‌های دوران پیش از توافق هسته‌ای کشانده است تا آنها را نیز تنبیه مالی کند.

به گفته بلومبرگ، هم‌اینک میلیاردها دلار جریمه‌های دریافت‌شده از بانک‌های اروپایی و غربی که در برنامه‌های دور زدن تحریم‌های ایران شرکت داشته‌اند در اختیار خزانه‌داری آمریکا است.

خوآن زاراته از مقامات پیشین کاخ سفید و وزارت خزانه‌داری آمریکا به بلومبرگ گفته است: «توجه مقامات، قانونگذاران و مجریان خزانه‌داری آمریکا اکنون به سوی شرق رفته است. بسیاری از بانک‌های آسیایی در صدر برنامه‌های غیرمجاز معاملات با ایران بوده‌اند».

الیزابت روزنبرگ، یکی دیگر از مقامات پیشین خزانه‌داری آمریکا نیز در این‌باره می‌گوید: «درآمدهای نفتی، بخش عمده اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد و کشورهای آسیایی نیز به‌شدت به دریافت نفت محتاج بوده‌اند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More