شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی به صرافی‌ها ابلاغ کرد

بلاتکلیفی واردکنندگان درپی ممنوعیت فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی

 

صرافی‌های ایران که  پس از حدود چهار ماه ممنوعیت خرید و فروش ارز، دوباره فعال شده‌اند، به‌دلایلی دیگر همچون تغییر نرخ ارز، نمی‌توانند ارزهایی که پیش از ۱۶ مردادماه به‌قیمت ۴۲۰۰تومان خریداری کرده‌اند را بفروشند.

درحالی‌که بیش از دو هفته از اجازه مجدد صرافی‌ها به خرید و فروش ارز نمی‌گذرد، بانک مرکزی در دستوری جدید به آن‌ها اعلام کرد که فروش ارزهای صادراتی باقیمانده از ۱۶ مرداد که با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی از سامانه نیما خریداری شده، ممنوع است.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است کلیه صرافی‌های مجاز در‌صورتی‌که پیش از روز شانزدهم مرداد نسبت‌به خرید ارز به نرخ مصوب در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) اقدام کرده و هنوز آن را به‌فروش نرسانده‌اند، می‌بایست تا اطلاع ثانوی، از فروش منابع مذکور از طریق سامانه فوق‌الذکر با هر روش دیگری خودداری نمایند.

تا قبل از اجرایی‌شدن بسته جدید ارزی دولت، صرافی‌ها به‌عنوان واسطه عمل می‌کردند و ارز را از صادرکنندگان می‌خریدند و به واردکنندگان می‌فروختند. با ابلاغ این دستور بانک مرکزی، صرافی‌ها دیگر نمی‌توانند ارزی را که از صادرکنندگان خریداری کرده‌اند، به واردکنندگان بفروشند.

این درحالی است که برخی شرکت‌های بزرگی که کار صادرات و واردات انجام می‌دهند، منابع ارزی حاصل از صادرات خود را در اختیار صرافی‌ها قرار می دادند تا بتوانند واردات انجام دهند. درصورتی‌که بانک مرکزی تصمیم بگیرد این ارز را به قیمتی بالاتر از ۴۲۰۰ تومان بفروشد، شرکت‌هایی که ارز خود را ارزان فروخته‌اند، ضرر زیادی خواهند کرد.

بسته جدید ارزی دولت از ۱۶ مردادماه اجرایی شد. بر این اساس، صادرکنندگان بزرگ همچون شرکت‌های پتروشیمی، فولاد و فلزات سنگین، می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را براساس اصل «عرضه و تقاضا» در بازار ثانویه به واردکنندگان بفروشند؛ اما تنها واردکنندگانی می‌توانند از این ارز استفاده کنند که ثبت سفارش آن‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و این وزارتخانه واردات آن کالا اعم از مصرفی، واسطه ای یا سرمایه ای را برای کشور ضروری تشخیص داده باشد.

باوجود تشریح این شرایط جدید از سوی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در یک برنامه تلویزیونی، و همچنین تصویب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مواردی از جمله واردات قطعات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزارت صنعت، واردکنندگان کالا دچار بلاتکلیفی شده اند.

با بحرانی‌شدن بازار ارز در ایران، صرافی ها از ۲۱ فرودین تا ۱۶ مرداد سال جاری، از معاملات ارزی منع شدند؛ اما به‌عنوان واسطه خرید و فروش ارز، در سامانه نیما فعالیت می‌کردند. به‌نظر می‌رسد که با اجرایی‌شدن بسته جدید ارزی دولت و تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی به کالاهای اساسی، بانک مرکزی هم به زمان بیشتری نیاز دارد تا اولویت‌های ارزی را تعیین کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More