شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
مدیریت بندر چابهار به دست هند سپرده شد

بانک پاسارگارد در هند شعبه تاسیس می‌کند

 

یک روز بعد از اینکه هند مدیریت بندر چابهار ایران را به‌طور رسمی در دست گرفت، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۱۸ دی ماه برای سفری سه روزه وارد دهلی نو شد.

بندر چابهار که طی دو سال گذشته بخش عمده‌ای از آن با سرمایه‌‌گذاری هندی‌ها توسعه یافته، برای یک دوره ۱۰ ساله به شرکت «پورتس گلوبال» هند اجاره داده شد.

آمریکا چابهار را از تحریم‌ها معاف کرده و هند امیدوار است از طریق این بندر، تجارت خود با ایران، افغانستان و آسیای مرکزی را بدون نیاز به پاکستان توسعه دهد.

به گزارش صدا و سیمای ایران، ظریف در گفتگو با خبرنگاران گفته است که با چندین مقام ارشد اقتصادی و همتای هندی خود دیدار خواهد کرد و از مشایعت هیات بزرگ اقتصادی و نماینده‌های بخش خصوصی ایران در این سفر خبر داده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز از قول ظریف گزارش داده که ایران از تامین کننده‌های مطمئن نفت هند بوده و امیدوار است که هند برای بار دیگر خواهد توانست از تحریم‌های آمریکا معافیت بگیرد.

آمارهای رویترز نشان می‌دهد که هند طی ۱۰ ماه سال جاری بطور متوسط روزانه حدود ۵۸۰ هزار بشکه نفت خریده، اما در ماه نوامبر این رقم به حدود ۲۷۵ هزار بشکه سقوط کرده است.

رویترز می‌نویسد انتظار می‌رود هند طی ماه‌های آینده روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد. آمریکا تا ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی قرار است موضوع تمدید معافیت تحریم‌های نفتی برای مشتریان ایران را بررسی کند.

وزیر خارجه‌ ایران، در حاشیه  یک اجلاس در هند، و در دیدار با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند  اعلام کرد که‌ در همکاری با هند طیفی از موضوعات مطرح هستند.

او همچنین گفته است، دولت هند آماده اعطای مجوز به بانک پاسارگاد برای تاسیس شعبه در بمبئی است. این در حالی‌است که  بانک پاسارگاد در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. خبرگزاری رویترز نیز با استناد به سخنان مدیر عامل بانک پاسارگاد نوشته است که این بانک در نظر دارد طی سه تا چهار ماه آینده شعبه‌ای در بمبئی باز کند.

هم اکنون پول نفت صادراتی ایران به هند به حساب بانکی جمهوری اسلامی در بانک «یو‌سی‌او» هند و با ارز روپیه واریز می‌شود. ایران از این پول می‌تواند فقط برای خرید کالاهای انسا‌‌ن‌دوستانه (دارو و غذا) از هند استفاده کند. آقای ظریف می‌گوید که تعاملات مالی میان ایران و هند توسط بانک «یو‌سی‌او» و پاسارگاد انجام خواهد شد.

آقای ظریف همچنین با انتقاد از اروپا برای «تعلل» در راه‌اندازی سیستم تجاری و مالی جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا گفته است که ایران منتظر اروپا نخواهد ماند و روابط خود با همکاران سنتی مانند هند و چین را گسترش خواهد داد.

وزیر حمل و نقل هند می‌گوید که این کشور تاکنون ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده و ایران نیز در نظر دارد ۲۵۰ تا ۳۰۰ لوکوموتیو از هند خریده و در توسعه پروژه‌های راه‌آهن از صنایع هندی استفاده کند.

روزنامه تایمز هند نیز گزارش داده است که اولین محموله باری شامل غلات طی روز دوشنبه از برزیل وارد بندر چابهار شده است. بر اساس این گزارش، هند در نظر دارد تا سال ۲۰۲۹، سالانه نزدیک ۲۳ میلیون دلار از اجاره چابهار سود به دست آورد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More