شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بانک مرکزی فهرستی ناقص از واردکنندگان کالا با ارز دولتی منتشر کرد

 

بانک مرکزی فهرست ۱۵۰۰ شرکت معرفی شده از سوی وزارت صنعت که ارز دولتی دریافت کردند را منتشر کرد.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز شنبه نهم تیر ضمن مخالفت با انتشار چنین لیستی گفته بود  نمی‌توان فردی را صرفا به دلیل «ثبت سفارش» متخلف خواند و باید ابتدا مطمئن شد که شرکت‌ها آیا تخلفی انجام داده‌اند یا نه. او انتشار لیست را جنگ با بخش خصوصی خوانده بود.

حسن روحانی رئيس جمهوری ایران هفته پیش از رئيس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خواسته بود که لیست این شرکت‌ها را منتشر کند.

انتشار لیست واردکنندگان کالا با ارز دولتی در شرایطی صورت می‌گیرد که  افزایش قیمت ارز در بازار غیررسمی به اعتراض‌هایی در میان اهالی بازار تهران و برخی دیگر از شهرها منجر شده است.

در لیست منتشر شده توسط بانک مرکزی مشخص است که طی دو ماه گذشته مبلغ ۲۰ میلیون یورو برای واردات چای با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کرده است. برخی از کاربران در رسانه‌های اجتماعی با انتقاد از این اقدام گفته‌اند در شرایطی که صنعت چای ایران رو به نابودی است، تخصیص ارز دولتی به چای هیچ توجیهی ندارد و به نابودی کامل این صنعت در ایران می‌انجامد.

همچنین طبق اطلاعات منتشر شده در این لیست، ۱۲ میلیون یورو نیز برای واردات کره با ارز دولتی اختصاص یافته است آن هم در حالی که فعالان صنعت دامداری، اوضاع این صنعت را بحرانی می‌دانند.

خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به لیست نوشته که « تعدادی از شرکت های خودرویی با تعرفه دولتی ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای واردات چای و چای ساز و قهوه ساز گرفته اند.»

بانک مرکزی در بیانیه‌ای هم‌زمان با انتشار لیست شرکتهای وارد کننده کالا با ارز دولتی اعلام کرده که این لیست به درخواست وزارت صنعت منشر شده و « دربرگیرنده تمام کالاهای تامین ارز شده توسط بانک مرکزی نیست»

کامل نبودن لیست شرکت‌ها نیز یکی از محورهای انتقاد از اقدام بانک مرکزی است و این سوال را به وجود آورده که

چرا دولت حاضر نشده لیست کامل را منتشر کند.

خبرگزاری مهر نزدیک در همین رابطه از محمدعلی کریمی سخنگوی وزارت صنعت پرسیده است که چرا اسامی واردکنندگان خودرو و دارو در فهرست اعلامی دریافت کنندگان ارز که صبح امروز از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نیامده است.

کریمی در پاسخ به این سوال گفته «اگر اقلامی درون این لیست جای ندارد، در فهرست ارسالی از سوی وزارت صنعت، نام آن درج نشده بود.»

 

 

جنجال انتشار لیست شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند در گفت‌و‌گو با علی شیرازی روزنامه‌نگار اینتر‌نشنال
جنجال انتشار لیست شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند در گفت‌و‌گو با فریدون خاوند کارشناس امور اقتصادی
انتشار لیست شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند در گفت‌و‌گو با علی شیرازی روزنامه‌نگار اینتر‌نشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More