شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بانك مركزی: مکانیزم پرداخت بدهی عراق به ایران نهایی شد

 

بانک مرکزی ایران طی گزارشی اعلام کرد «مکانیزم پرداخت مالی بین ایران و عراق میان رؤسای بانک مرکزی دو کشور تعیین و جزییات آن به امضای دو طرف رسید».

بیانیه بانک مرکزی ایران یک روز بعد از اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت ایران منتشر شده كه گفت عراق به‌خاطر تحریمها نمی تواند «۲ میلیارد دلار» بدهی واردات گاز و برق ایران را پرداخت کند.

زنگنه می‌گوید عراق ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار گاز از ایران وارد می‌کند، اما از زمان آغاز تحریمهای آمریکا، پولی به ایران نداده است.

گزارش بانک مرکزی که چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه منتشر شده است، می‌افزاید عبدالناصر همتی رئیس این بانک شب گذشته در دیدار با همتای عراقی خود ضمن ابراز امیدواری درخصوص ارتقای سطح روابط مالی بین دو کشور، گفت: عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است و لازمه دوام این ارتباط میان دو کشور، روابط بانکی است.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران، واردات غیرنفتی عراق از ایران طی نه ماه سال جاری با ۴۹ درصد افزایش نسبت به دور مشابه پارسال به حدود ۷ میلیارد دلار رسیده است. عراق در این مدت، برای اولین بار، با پشت سر گذاشتن چین و امارات، به بزرگترین مقصد صادراتی ایران تبدیل شده بود.

اما آمارهای دی‌ماه گمرک نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق دچار افت شدیدی شده و چین دوباره جایگاه این کشور را گرفته است. کل صادرات غیرنفتی ایران به عراق در ده ماه سال جاری به ۷/۵ میلیارد دلار رسیده است.

ایران به غیر از کالاهای غیرنفتی، مقدار قابل توجهی گاز و برق نیز به عراق صادر می‌کند که ارزش سالانه آن حدود سه میلیارد دلار است.

همتی می‌گوید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه، ترکیه، هند و چین و دیگر کشورها به راهکارهای مناسب مالی برای مبادلات دست یافته‌ است. او گفت اکنون نیز اطمینان دارم با همکاری دولت عراق و نیز با پیگیری هرچه سریع تر مناسبات اقتصادی و ایجاد کانال مالی پرداخت به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.



براساس توافقات انجام گرفته، بدهی‌های ناشی از صادرات گاز و برق به عراق براساس دستور پرداخت بانک مرکزی ایران پرداخت یا منتقل می شود و درآمدهای صادرات آتی نیز در همین چارچوب مورد استفاده قرار می گیرد.

اخیرا  شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت گفت «کمتر از ۳ درصد بازار عراق در اختیار ایران و مابقی در اختیار کشور ترکیه است و متاسفانه ترکیه ۱۷ رایزن اقتصادی در عراق و ایران تنها ۲ رایزن اقتصادی در این کشور دارد».

وی مشخص نکرد آیا منظورش از بازار عراق، واردات این کشور است یا طیف وسیعی از پروژه ها، فرصتهای اقتصادی، تجاری و غیره را در نظر می‌گیرد. آمارهای رسمی ترکیه نشان می دهد این کشور طی سال ۲۰۱۸ حدود ۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More