شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تارنمای اعلام قیمت وزارت نفت از دسترس خارج شده است

ایران «بیشترین تخفیف دهه اخیر» را به مشتریان نفتی داده است

 

گزارش‌ها حاکی است که ایران قیمت نفت صادراتی خود برای ماه آینده را با بیشترین تخفیف طی یک دهه گذشته به مشتریان آسیایی پیشنهاد داده است.

خبرگزار‌‌ی‌های رویترز و پلاتز، همزمان با انتشار گزارش‌هایی با استناد به منابع آگاه سه شنبه ۲۰ آذرماه گزارش دادند که شرکت ملی نفت ایران برای جذب مشتری، در قیمت هر چهار نوع نفت صادراتی خود به آسیا تخفیف «چشمگیری» پیشنهاد داده است.

قیمت رسمی نفت ایران در سایت «امور بین‌الملل وزارت نفت» منتشر می‌شود، اما در لحظه تنظیم این گزارش، بخش اعلام قیمتهای نفت خام سایت مذکور از دسترس خارج است.

رویترز و پلاتز می نویسند که ایران قیمت نفت سبک خود را ۳۰ سنت زیر قیمت نفت سبک عربستان و قیمت نفت سنگین خود را ۱.۲۵ دلار زیر قیمت نفت متوسط عربستان به مشتریان آسیایی پیشنهاد می‌دهد.

در مورد نفت فروزان و سروش نیز چنین تخفیف‌هایی ارائه شده است.

خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که صادرات نفت ایران به آسیا در ماه اکتبر به کمترین میزان طی پنج سال گذشته رسیده است. ایران در ماه اکتبر روزانه زیر ۷۶۲ هزار بشکه نفت به آسیا فروخته است، در حالی که این رقم در اکتبر سال گذشته نزدیک یک میلیون و ۷۴۵ هزار بشکه بود.

ایران سال گذشته، بطور متوسط روزانه ۲.۱ میلیون بشکه صادرات نفت خام و ۴۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی به آسیا و دیگر نقاط دنیا داشت، اما آمارها حاکی است که این رقم هم اکنون کمتر از نصف شده است.

آمریکا ماه گذشته تحریم‌های نفتی ایران را به اجرا گذاشت و هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا را از تحریم‌ها معاف کرد، با این شرط که خرید خود از ایران را «به‌صورت چشمگیر کاهش دهند».

این کشورها حدود پنج ماه دیگر برای گرفتن معافیت دوباره، بایستی میزان خرید نفت ایران را باز هم کاهش دهند.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، نفت سهمی ۵۸ درصدی در کل صادرات ایران دارد. درآمدهای خالص نفتی ایران در سال گذشته ۵۵ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل آن ۱۷ میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد.

نفت شاخص برنت روز سه شنبه حدود ۶۰ دلار قیمت داشته است. این رقم در اوایل ماه اکتبر به بالای ۸۵ دلار افزایش یافت، اما تولید مازاد نفت باعث شد دوباره قیمت‌ها فروکش کند.

به تازگی اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه توافق کردند که از ژانویه سال آینده تولید خود را ۱/۲ میلیون بشکه کاهش دهند که جلو افت بیشتر قیمت نفت گرفته شود. ایران به دلیل تحریم‌ها و افت تولید خود طی ماه‌های گذشته، از این توافق مستثنی شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More