شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امیدواری هند به سرمایه‌گذاری عواید نفتی ایران در این کشور

 

مدیر عامل شرکت ملی نفت هند می‌گوید که امیدوار است ایران بخشی از درآمدهای نفت صادراتی به این کشور را در توسعه پالایشگاه‌های هندی سرمایه گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز و روزنامه تایمز هند، سانجیو سینگ گفته است که طرف ایرانی در مذاکرات، این موضوع را رد نکرده است.

شرکت ملی نفت هند در نظر دارد با سرمایه گذاری ۵/۱ میلیارد دلاری در یکی از پالایشگاه‌های چنای، ظرفیت پالایش روزانه نفت آن را از ۲۰ هزار بشکه کنونی به ۱۸۰ هزار بشکه برساند.

شرکت «نفتیران اینترترید» از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران از زمان دولت شاهنشاهی و از سال ۱۹۶۵ میلادی، سهامدار یکی از پالایشگاه‌های «چنای» است و هم اکنون ۱۵/۴ درصد از سهم پالایشگاه را در اختیار دارد.

به رغم این موضوع، خبرگزاری رویترز شهریورماه سال جاری از قول سه منبع گزارش داده بود که پالایشگاه چنای در آستانه تحریم‌های آمریکا، خرید نفت ایران را برای ماه اکتبر متوقف کرده است.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر به اجرا گذاشته شد و هند به همراه هفت کشور دیگر از تحریم‌ها به‌طور موقت معاف شدند، با این شرط که خرید نفت ایران را به شدت کاهش دهند.

آمارهای رویترز نشان می‌دهد که هند طی ۱۰ ماه سال جاری بطور متوسط روزانه حدود ۵۸۰ هزار بشکه نفت خریده است، اما در ماه نوامبر این رقم به حدود ۲۷۵ هزار بشکه سقوط کرده است.

رویترز می‌نویسد انتظار می‌رود هند طی ماه‌های آینده روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد.

اوایل هفته جاری، هند مالیات تکلیفی بر سود سپرده‌گذاری درآمدهای نفتی ایران در بانک‌های این کشور را لغو کرد. بدین ترتیب ایران از ۴۰ درصد مالیات بر سود سپرده‌های بانکی در هند معاف شد و قرار است از این به بعد، درآمدهای صادرات نفتی ایران به هند، با روپیه در بانک «یو سی او» دهلی واریز شود.

ایران از این سپرده‌ها تنها می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه (غذا و دارو) از هند و واردات از این کشور استفاده کند، اما جزئیات آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که میزان صادرات غیرنفتی ایران به هند، تقریبا برابر واردات جمهوری اسلامی از این کشور است. به عبارتی، ایران چاره‌ای جز سپرده‌گذاری یا سرمایه‌گذاری پول نفت خود در هند ندارد. البته ایران می‌تواند میزان واردات از هند را به شدت افزایش دهد، اما درآمد سالیانه صادرات ۳۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت‌های کنونی نفت حدود ۶ میلیارد دلار، یا سه برابر واردات کنونی ایران از هند است.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، این کشور در هشت ماه سال جاری خورشیدی یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به هند داشته و ۱ میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار نیز واردات از هند انجام داده است.

هند دومین مشتری نفتی ایران بعد از چین است. چین نیز که طی ۱۰ ماه سال گذشته میلادی روزانه بیش از ۶۱۳ هزار بشکه نفت وارد کرده بود، در ماه نوامبر میزان خرید نفت ایران را به ۳۹۰ هزار بشکه کاهش داد.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More