شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امضای قرارداد ۶۶۰میلیون یورویی ایران با شرکت خودروسازی رنو

 

کارخانه‌ی خودروسازی رنوی فرانسه، قراردادی ۶۶۰میلیون یورویی برای تولید سالانه‌ی ۱۵۰هزار خودرو در ایران، امضا کرد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، مراسم امضای قرارداد همکاری توسعه و تولید خودروهای جدید رنو در ایران، بین «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران»(ایدرو)، «شرکت پرتو نگین ناصح» متعلق‌به بخش خصوصی و «گروه خودروسازی رنو»ی فرانسه، با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگزار شد. 
براساس این قرارداد، رنو ۶۰درصد، «شرکت پرتو نگین ناصح» (نگین‌خودرو) ۲۰ درصد و «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» نیز ۲۰ درصد سهام این سرمایه‌گذاری را در اختیار خواهند داشت.
این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی و یک کارخانه‌ی تولیدی با ظرفیت اولیه‌ی تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال است که در شهر ساوه در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، قرار دارد.
به گزارش وب‌سایت ایدرونیوز، پایگاه‌اطلاع‌رسانی «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران»، خودروهای «سیمبل» و «داستر جدید»، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می رسند.
براساس این قرارداد، رنو برای نخستین‌بار در ایران، مراکز رسمی توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.
این شرکت در حوزه‌ی تحقیق و توسعه، خرید و بومی‌سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه‌ی توزیع و تحت استاندارد شرکت رنو در بازارهای داخلی و خارجی ، فعال خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه (AFP) در مورد قرارداد امروز نوشته است: «برخلاف کمپانی پژو-سیتروئن، رقیب رنو، این کمپانی خودروسازی، در طول تحریم‌های اقتصادی مربوط‌به بحران هسته‌ای، هیچ‌گاه ایران را به‌طور کامل ترک نکرده بود و در حال حاضر [پیش از این قرارداد]، در سال، بیش از ۲۰۰هزار خودرو در ایران می‌سازد. اما تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران، دست‌یابی به توافق برجام و اجرائی‌شدن آن که در ژانویه‌ی ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، رنو می‌بایستی برروی برنامه‌ی گسترش فعالیت‌های خود، نوعی ترمز و توقف می‌گذاشت. اکنون این مانع برطرف شده و رنو در شراکت با شرکت نگین‌خودرو و سازمان دولتی گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، قراردادی جدید بسته است».
براساس این گزارش، مذاکرات مربوط‌به این قرارداد بسیار سخت و طولانی بوده، به این علت که شرکت رنو که تلاش می‌کند تولیداتش را مطابق با استانداردهای بین‌المللی نگه دارد، تمایلی به برآوردن خواسته‌ی طرف ایرانی در زمینه‌ی تأمین ۴۰درصد قطعات خودروهای تولیدی از تولیدکننده‌های داخلی ایرانی نبوده است.
منصور معظمی، مدیرعامل «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» (ایدرو)، ۲۵ تیرماه به روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد» گفته بود: «مدیران رنو معتقد بودند به خاطر سرمایه‌گذاری مستقیم در صنایع تولیدی در ایران، نباید مجبور باشند با شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی کار کنند».
تیری بلوره(Thierry Bloore)، قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی رنو، قرارداد امروز را قراردادی استثنائی در یکی از استراتژیک‌ترین کشورها برای رنو، یعنی ایران دانست و گفت: «قرارداد رنو و ایدرو، به‌دلیل سرمایه‌گذاری، انتقال فن‌آروی، داخلی‌سازی و پرورش استعدادهای ایرانی، ایجاد مرکز مهندسی، خرید تولید خودروهای به‌روز و صادرات و به بیان دیگر، توسعه‌ی زنجیره‌ی کامل ارزش در ایران، قراردادی استثنائی در تاریخ صنعت خودروی ایران است».
شرکت پژو-سیتروئن، رقیب شرکت خودروسازی رنوی فرانسه که در زمان تشدید تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۲، ایران را ترک کرده بود، در حال احیای سریع حضور خود در ایران است. بازار ایران، یکی از مؤلفه‌های عمده‌ی رشد این شرکت در سال گذشته بوده است.
پژو-سیروتن در خردادماه سال گذشته، قراردادی ۴۰۰ میلیون یورویی، برای تولید ۲۰۰هزار خودرو، با ایران‌خودرو و همچنین، قراردادی مشابه با شرکت خودروسازی سایپا در ایران امضا کرده است. 
برآورد می‌شود که کُل میزان تولید خودرو در ایران که در سال ۲۰۱۶ یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه بود، تا سال ۲۰۲۰ میلادی به سالانه دومیلیون خودرو برسد. 
از زمان اجرایی‌شدن برجام، شرکت‌های فرانسوی در خط مقدم بازسازی پیوندهای تجاری با ایران بوده‌اند؛ از آن جمله، می‌توان به شرکت انرژی توتال اشاره کرد که ماه گذشته، علی‌رغم فشارهای آمریکا برای منزوی کردن ایران، یک قرارداد گازی ۴ میلیارد دلاری با ایران امضا کرده است.   

 

  • سابقه‌ی فعالیت شرکت خودروسازی رنو در ایران

کارخانه و خط تولید مشترک رنو سابقه‌ی فعالیت شرکت خودروسازی رنو در ایران به سال ۲۰۰۴ بازمی‌گردد. این شرکت، با هر دو خودروساز بزرگ ایران، یعنی ایران‌خودرو و سایپا همکاری می‌کند و در حال حاضر، خودروی ال‌۹۰ این شرکت، در هر دو شرکت تولید می‌شود. 
رنو از یک‌سو، با پارس‌خودرو (شرکت زیرمجموعه‌ی سایپا)، از گذشته همکاری داشته و علاوه‌بر تولید خودروهای مگان، حالا پارس‌تندر، کولیوس و ساندرو را نیز به‌طور مشترک تولید می‌کنند. رنو، چند محصول خود ازجمله تندر۹۰ و تندر پیکاپ را نیز با همکاری ایران‌خودرو تولید و به بازار ایران، عرضه می کند.
مدیران‌ عامل این دو خودروسازی بزرگ ایران، هر دو مایل به امضای قرارداد جدید با رنو بودند؛ اما سرانجام این شرکت خودروسازی فرانسوی، امضای قرارداد با شرکت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و شرکت «پرتو نگین ناصح» را پذیرفت.
دور جدید همکاری‌های ایران و فرانسه در زمینه‌ی خودروسازی، با امضای توافق‌نامه‌ی مقدماتی ایدرو و رنو، در دومین روز از نمایشگاه خودروی پاریس، در مهرماه سال ۹۵، بین منصور معظمی، رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و تیری بلوره، قائم مقام مدیرعامل رنو و با حضور محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و کارلوس گون، مدیرعامل رنو آغاز شد.
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More