شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امضای تفا‌همنامه ۴۶۰ میلیون دلاری تاسیس نیروگاه برق بین سوریه و ایران

 

ایران و سوریه تفاهم‌نامه اجرای یک پروژه ۴۶۰ میلیون دلاری برای ساخت یک نیروگاه برق در شهر لاذقیه سوریه را امضا کرده‌اند.

این قرارداد، روز سه‌شنبه، دهم مهرماه، بین محمود رمضان، مدیرعامل موسسه تولید برق سوریه و عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا و با حضور ظهیر خربوطلی، وزیر برق سوریه امضا شده است.

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران گفته است که دولت در این تفاهمنامه نقش تسهیلگر خواهد داشت و بخش خصوصی ایران مجری طرح خواهد بود.

به گفته او تاکنون گروه مپنا ۹۰۰ مگاوات نیروگاه در شرایط جنگی در کشور سوریه ساخته و به مدار آورده است.

اردکانیان همچنین گفته است که ایران و سوریه مراحل تشریفات یک قرارداد برای ساخت نیروگاهی ۱۲۵ مگاواتی در شهر حلب سوریه را نیز انجام داده‌اند که به زودی به امضای قرارداد خواهد رسید. دو کشور همچنین در حال گفتگو برای احداث یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در سوریه نیز هستند.  

ایران در شرایطی به فرصت‌های اقتصادی در حوزه انرژی در سوریه توجه می‌کند که در سالهای اخیر به شدت با بحران تامین برق مواجه بوده است.

ماه گذشته رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران خبر داد که  ۳۰۰ قرارداد منعقد شده بین بخش خصوصی و وزارت نیرو  به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان به علت مشکلات ارزی و گران شدن قطعات کاملا متوقف شده‌اند.  

در سال‌های گذشته دولت به شدت در تامین منابع مالی تولید و توزیع برق مواجه بوده، تا حدی که بحث آزاد شدن نرخ برق بارها از سوی کارشناسان این حوزه مطرح شده بود.

 پیام باقری نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران در تیرماه گفته بود که بدهی وزارت نیرو به بانک‌ها و بخش خصوصی به سی هزار میلیارد تومان رسیده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More