شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افشای نقض تحریم‌های آمریکا از سوی یک نفت‌کش ایرانی در چین

یک کشتی نفت‌کش ایرانی حامل مازوت (نفت کوره) با نقض تحریم‌های آمریکا، محموله خود را در یکی از بنادر چین تخلیه کرد.

منابع آگاه در ترمینال جزیره لیوهنگ در نزدیکی شانگهای که نامشان فاش نشده، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، این خبر را بر اساس اطلاعات موسسه «ریفینیتیو ایکون» که رفت و آمد کشتی‌ها را تحت نظر دارد، تایید کرده‌اند.

این در حالی است که شرکت هرون (Herun) که انبار ذخیره ترمینال جزیره لیوهنگ را اداره می‌کند به طور رسمی اعلام کرده که از دست‌کم چهار ماه پیش، هیچ نفتی از ایران در این جزیره تحویل گرفته نشده است.

نفت‌کش «مارشال-زد» حامل ۱۳۰ هزار تن مازوت، از بیش از سه ماه پیش در دریا سرگردان بود. مازوت در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت سفید به دست می‌آید و در موتورهای کشتی‌های باری و همچنین برای مصارف گرمایشی کاربرد دارد.

مازوت در ابتدا جزو تحریم‌های آمریکا که در نوامبر دوباره به اجرا گذاشته شد، نبود. اما از دو هفته پیش که واشنگتن معافیت‌های کشورهای عمده واردکننده نفت ایران را تمدید نکرد، این کالا نیز به فهرست تحریم‌های ایران اضافه شد.

قبل از این که تحریم‌ها علیه ایران شدیدتر شود، تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا مبدا این نفت‌کش مخفی شود. خبرگزاری رویترز با شرح جزییات مسیر این نفت‌کش نوشته که از سواحل امارات متحده عربی، مالزی و سنگاپور عبور کرده و در نهایت به این جزیره در چین رسیده است.

وقتی این نفت‌کش روز دوم فروردین به این بندر رسید، تا روز ۱۸ اردیبهشت از فرورفتگی آن در آب مشخص بود که بار آن تخلیه نشده است اما روز ۲۲ اردیبهشت که بندر را ترک کرد، میزان فرورفتگی آن در آب نشان می‌داد که بار خود را تخلیه کرده است.

نفت‌کش «مارشال-زد» سپس مسیر سنگاپور را در پیش گرفت و پیش‌بینی می‌شود که روز ۳۱ اردیبهشت به آنجا برسد.

خبرگزاری رویترز روز ۲۹ اسفند اعلام کرده بود که مدارک این نفت‌کش که نشان می‌داد آن محموله مازوت متعلق به کشور عراق است، جعلی است.

صاحبان این محموله تلاش کردند با کاهش قیمت، هر چه زودتر آن را به فروش برسانند اما اعتماد خریداران به سادگی جلب نمی‌شد. تا این که به گفته مت استانلی، یک دلال نفتی در دوبی، یک خریدار در چین تصمیم گرفت که از سود این محموله نگذرد.

خبرگزاری رویترز تاکید کرده که در حال حاضر این خبرگزاری نمی‌تواند هویت فروشنده و خریدار این محموله را شناسایی کند.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه نوشت که پیشتر چهار کشتی نفتکش ایران، که آن‌ها نیز دارای اسناد جعلی حاکی از استخراج نفت خود در عراق داشتند، بار خود را به چین رسانده‌اند.

با شدیدتر شدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، وزارت نفت ایران اعلام کرده که تمام تلاش خود را برای فروش نفت به کار خواهد گرفت.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین‌الملل و بازرگانی چند روز پیش گفت که «همه ظرفیت کشور برای فروش نفت در بازار خاکستری [بازار سیاه] بسیج» شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More