شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش قیمت بیش از ۱۰ قلم خوراکی در ایران در اسفندماه ۹۶

 

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، از متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری ایران در اسفندماه سال ۹۶، قیمت بیش از ۱۰ کالا گران‌تر شده است.

بر اساس گزارش منتشرشده مرکز آمار ایران در روز چهارشنبه ۸فروردین ماه، متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک، طی ۳۰ روز، بیش از یک درصد و برنج خارجی، بیش از ۱۰ درصد با افزایش قیمت همراه بوده است.

قیمت برنج در بهمن‌ماه سال ۹۶، در هر کیلو حدود ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان بوده که در اسفندماه به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی درجه یک نیز ۶ هزار و ۵۰۳ تومان بوده که با بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت، به  ۷هزار و ۱۸۵ تومان رسیده است.

اما مرکز آمار، متوسط یک کیلوگرم گوشت گوسفند و گاو در بهمن و اسفندماه سال ۹۶ را بدون تغییر قیمت اعلام کرد. گوشت گوسفند در ماه‌های مذکور، حدود ۴۱ هزار تومان و همچنین گوشت گاو یا گوساله نیز هر کیلو ۳۹ هزار تومان در بازار فروخته شده است. البته این درحالی است که قیمت گوشت گوسفند، در فروردین ماه سال ۹۶، حدود ۳۶ هزار تومان بوده است.

متوسط قیمت یک کیلوگرم مرغ ماشینی، با ۳درصد افزایش قیمت همراه بوده و قیمت آن، از ۷ هزار و ۴۵۰ تومان در بهمن سال ۹۶، به ۷ هزار و ۶۵۰ تومان در اسفندماه افزایش یافته است.

 

(نمودار گرانی)

 

  • تخم مرغ ۱۱ درصد گران شد

طبق گزارش مرکز آمار ایران، شیر، ماست و تخم مرغ نیز با افزایش قیمت همراه بوده است که به ترتیب ۰/۰۶، ۰/۴۱ و ۱۱/۳۷ گران‌تر شده‌اند.

در اسفندماه، متوسط قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه، ۲ هزار و ۸۲۴ تومان، یک کیلوگرم ماست پاستوریزه  هزار و ۹۱۴ تومان و همچنین یک کیلوگرم تخم‌مرغ ماشینی، ۹ هزار و ۸۸ تومان گزارش شده است. این درحالی است که  قیمت هر کیلو تخم‌مرغ ماشینی، در ابتدای سال ۹۶ حدود ۶ هزار تومان بوده است.

متوسط قیمت یک بسته ١٠٠ گرمی کره پاستوریزه (کره حیوانی) نیز با افزایش قیمت نیم‌درصدی، در اسفندماه سال ۹۶ به ۳هزار و ۳۷۳ تومان رسیده است.

در ادامه گزارش مرکز آمار ایران، درخصوص گروه میوه و خشکبار آمده است که متوسط قیمت یک کیلوگرم موز نیز با افزایش ۴/۲ درصدی به ۶هزار و ۵۱۱ تومان رسیده است.

 

  • گوجه فرنگی ۱۶ درصد ارزان شده است

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرده است که خیار، گوجه‌فرنگی و پیاز، در اسفندماه سال ۹۶، نسبت‌به ماه قبل، به‌ترتیب ٦/٣٦، ١٦/٠٦ و ۱۱/۷۳ درصد ارزان‌تر شده‌اند.

البته هم‌زمان سیب‌زمینی هم با ۲/۱۳ درصد افزایش قیمت، به کیلویی یک‌هزار و ۷۷۹ تومان رسیده است.

یک کیلوگرم قند و نیم کیلوگرم چای نیز در اسفندماه سال ۹۶، به‌ترتیب با ۰/۵ و ۱/۴۱ درصد افزایش قیمت، در بازار، ۴هزار و ۸۱ تومان و ۲۱هزار و ۵۳۵ تومان فروخته شده است.

همچنین در گروه محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌نشده مرکز آمار ایران، یک کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی، با ۲/۱ درصد افزایش قیمت، به ۵هزار و ۷۷۹ تومان رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More