شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش بی‌سابقه قیمت نفت از زمان حمله به کویت تاکنون

دو روز پس از حمله پهپادی علیه دو تاسیسات نفتی عربستان سعودی و کاهش شدید تولید نفت این کشور، با بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت این حامل انرژی ۲۰درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای بیش از۷۱ دلار رسید. این شتاب در افزایش قیمت نفت، بالاترین میزان طی سه دهه اخیر ارزیابی شده است.

قیمت نفت برنت، که یک مرجع بین‌المللی در بازار نفت به شمار می‌رود، روز دوشنبه با بشکه‌ای۱۲ دلار افزایش، به ۷۱/۹۵دلار رسید. هر چند که این رقم در اولین ساعات بعد از ظهر در بازار آسیا کاهش یافت و به۶۶/۷۵ دلار رسید که باز نیز افزایشی نزدیک به ۱۱ درصد را نشان می‌دهد.

همچنین وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) نفت سبک آمریکا که شاخص نفت در این کشور به شمار می‌رود، با ۱۶درصد افزایش به بشکه‌ای ۶۳/۶۴ درصد رسید. با این حال این قیمت نیز بعدا کمی کاهش یافت و به ۶۰/۱۴ دلار رسید که حاکی از افزایش ۹/۷ درصدی است.

حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی که آمریکا ایران را عامل اصلی آن می‌داند، خطرات ژئوپولیتیک را علیه بازار جهانی انرژی افزایش داده که می‌تواند بر کل اقتصاد جهان تاثیر منفی بگذارد.

در وهله اولی، نگرانی‌ها متوجه تولید نفت عربستان سعودی، به عنوان اولین تولیدکننده نفت در جهان است که تا پیش از حملات اخیر روزانه حدود ۹/۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد.

کاهش پنج میلیون بشکه‌ای نفت عربستان سعودی بر اثر حملات روز شنبه، به معنی از دست رفتن پنج درصد عرضه جهانی نفت است. به همین دلیل شتابی که در افزایش قیمت نفت برنت ایجاد شد، پس از حمله به کویت از سوی صدام حسین در سال ۱۹۹۰بی‌سابقه بوده است.

یک کارشناس بانک آمریکایی جفریز به فایننشیال تایمز گفت که حملات اخیر، «تهدیدات بی‌سابقه‌ای را علیه عرضه» نفت به وجود آورد و «عامل تعیین‌کننده‌ای برای قیمت [نفت] در کوتاه‌مدت» به شمار می‌رود.

عربستان سعودی وعده داده که به زودی تولید نفت خود را به میزان عادی بازگرداند، اما تردیدهایی درباره زمان بازگشت تولید نفت این کشور به میزان ۹/۸ میلیون بشکه نفت در روز مطرح است.

با این حال، دونالد ترامپ،رییس جمهوری آمریکا، در صفحه توییتر خود اعلام کرد: «بعد از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، که ممکن است در قیمت نفت تاثیر داشته باشد، من اجازه استفاده از ذخیره استراتژیک نفت را در صورت لزوم برای حفظ بازارها صادر کرده‌ام.»

پیش از آن نیز، کلین کانوی، مشاور دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که وزارت انرژی آمریکا آماده است برای ثبات بازارهای جهانی، ذخیره استراتژیک نفت خود را به کار گیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More