شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش احتمالی انتقال نفت ایران به چین به شیوه کشتی به کشتی

 

در حالی که احتمالاتی درباره انتقال نفت ایران و دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا به چین مطرح است، اطلاعات واردات نفت چین نشان می‌دهد که این کشور خرید نفت به صورت انتقال کشتی به کشتی را در ماه گذشته میلادی افزایش داده است. 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در ماه سپتامبر حدود۹۱۰ هزار تن نفت خام، پس از انتقال کشتی به کشتی در دریای چین جنوبی، در بنادر چین تخلیه شد. این رقم، سه برابر آمار ماه اوت است.

بلومبرگ تاکید کرده که مشخص نیست مبدا این محموله‌های نفتی کجاست، اما انتقال کشتی به کشتی نفت، شیوه‌ای برای پنهان نگاه داشتن محل صدور آن است.

چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان در تلاش است که کاهش واردات نفت خود از ایران و ونزوئلا را  پس از تحریم‌های آمریکا علیه این دو کشور، به گونه‌ای جبران کند.

همچنین با بالا گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین و افزایش تعرفه‌های واردات نفت از آمریکا به چین برای اولین بار از اول ماه سپتامبر، صادرات نفت از آمریکا به چین نیز در ماه گذشته میلادی کاهش یافته است.

این در حالی است که واردات نفت چین از مالزی تقریبا سه برابر شده است. چین در ماه سپتامبر ۱/۳۸۵میلیون تن نفت وارد کرده؛ به طوری که مالزی را که در ماه اوت هفدهمین صادرکننده نفت به چین بوده، به رتبه هفتم ارتقا داده است.

مدیر برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد در این زمینه گفت: «فکر می‌کنم که به احتمال زیاد نفتی که به عنوان نفت مالزی، و به صورت کشتی به کشتی به چین وارد می‌شود، نفت ایران یا ونزوئلا باشد.»

او ادامه داد: «اما البته هدف چنین روشی این است که اطمینان درباره صادرکننده نفت را دشوار کند.»

همچنین لیو یونتائو، یک تحلیلگر انرژی به بلومبرگ گفت که تولید نفت مالزی محدود است و ممکن است که کشورهای دیگر نفت خود را به نام کشورهای جنوب شرق آسیا صادر کنند.

پیشتر نیز با عدم تمدید معافیت‌های آمریکا درباره واردات نفت از ایران، خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که ردیابی اطلاعات کشتی‌ها نشان می‌دهد ایران از طریق انتقال کشتی به کشتی  نفت خود را به نام کشورهایی همچون عراق به چین صادر می‌کند. 

مقامات چینی تا کنون در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More