شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افت چشمگیر صادرات چین به ایران پس از بازگشت تحریم‌ها

گمرک چین آمار ۱۲ ماهه تجارت خارجی را منتشر کرده است.

جزئیات آمارهای ماهانه نشان می‌دهد که صادرات چین به ایران، از زمان خروج آمریکا از برجام به شدت افت پیدا کرده و صادرات ایران به چین نیز در دو ماهه پایانی سال، یعنی بعد از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای گمرک چین، این کشور طی سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۴ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته و ۲۱ میلیارد دلار نیز واردات از ایران انجام داده است.

بخش اعظم صادرات چین به ایران در نیمه اول سال اتفاق افتاده است.

 

 

خش بزرگی از صادرات ایران به چین نیز در نیمه اول سال بوده است.

جزئیات آمارهای ماهانه نشان می‌دهد صادرات چین به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته، اما با وجود تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات ایران به چین، در مجموع نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

بخش بزرگی از صادرات ایران به چین شامل نفت خام است.

قبل از خروج آمریکا از برجام، چین روزانه مشتری نزدیک به ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود، اما اکنون این رقم نصف شده است.

افت چشمگیر صادرات چین به ایران نیز می‌تواند به ممنوع شدن واردات صدها قلم کالایی که در داخل تولید می‌شود برگردد که از زمان خروج آمریکا از برجام اعمال شد.

تغییرات تجارت ماهانه ایران و چین نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته:

 



 

آمارهای گمرک ایران نیز نشان می‌دهد که واردات این کشور از چین طی نه ماه سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است.

چین در نه ماه ابتدای سال جاری میلادی ۸ میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار صادرات به ایران داشته که سهمی بیش از ۲۵ درصدی در کل واردات کشور دارد.

صادرات غیرنفتی ایران به چین نیز با ۷ درصد افزایش به ۶ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار رسیده است.

کل واردات ایران طی نه ماه با ۱۶ درصد کاهش به ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار رسیده است. بسیاری از کشورها مانند ترکیه، امارات متحده عربی و اتحادیه اروپا صادرات به ایران را کاهش داده‌اند.

اما واردات ایران از روسیه و عمان به ترتیب ۷۴ درصد و ۲۸۲ درصد افزایش یافته است.

کل صادرات غیرنفتی ایران نیز در نه ماه سال جاری خورشیدی با ۵/۴ درصد افزایش به ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More