شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض یک نماینده به «مفت فروشی»:سیلوی همدان را قسطی به «یک دهم قیمت» فروختند

امیر خجسته نماینده همدان در مجلس دهم از فروش سیلوی همدان به «یک دهم قیمت و به صورت اقساطی» خبر داد و گفت: «این واگذاری به جای اینکه از طریق مزایده صورت گیرد از طریق مذاکره انجام شده که خلاف قانون است.»

این نماینده مجلس در خصوص «واگذاری غیرقانونی اداره غله و سیلوی همدان»، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «ورود به موضوع تخلف در این واگذاری‌ها پس از تخلفات عظیمی بود که در سازمان خصوصی‌سازی در برخی واگذاری‌ها رخ‌داده و نمایندگان مجلس نسبت به آن اعتراض کرده بودند.»

 امیر خجسته با اشاره به اینکه «در استان همدان کسی پاسخگوی این موضوع نبود که اداره غله و سیلو با چه ارتباطاتی واگذارشده است»، گفت: «سؤال ما این است که چرا این موضوع به‌جای اینکه از طریق مزایده در سراسر کشور اعلام شود و کسانی که دنبال خرید هستند بیایند، با مذاکره انجام شده است.»

این نماینده مجلس همچنین گفت که «نحوه واگذاری‌ها، مفت فروشی ها، فساد، زیر پا گذاشتن قانون و خصوصی خواری موجب نگرانی افکار عمومی و نمایندگان مردم در مجلس شده‎است و باید دید چرا در واگذاری یک اداره دولتی باید این تخلف صورت بگیرد و هیچ‌کس در استان پاسخگوی آن نباشد.»

مفت فروشی سیلوی همدان 

روزنامه همدان پیام نیز در شماره ۱ خرداد ماه خود گزارش داد که «سازمان خصوصی سازی طی قرار داد شماره ۲۰۰۰۳ به تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۷ اقدام به فروش سیلوی ۱۶ هزار تنی همدان» آن هم «بدون انجام مراحل مزایده» کرده و این واگذاری با «قیمتی ناچیز» تحت عنوان «خصوصی سازی» انجام شده است.

این روزنامه نوشته بود که «بر اساس مستندات موجود در مورد فروش مستحدثات و تجهیزات و املاک سیلو شامل ۲۰ هزار و ۱۷۸ متر مربع عرصه، ساختمان اصلی سیلو با ارتفاع ۲۵ متر و برج کار، و دیگر ساختمان‌های موجود با زیربنای ۲ هزار متر مربع به یک دهم ارزش اعلامی آن هم به صورت اقساط» واگذار شده است و این اقدام سازمان خصوصی سازی شائبه «وجود رانت و ابهامات بسیار جدی» دارد.

امیر خجسته در خصوص واگذاری «اداره غله همدان و خدمات بازرگانی منطقه ۱۳» هم با اشاره به تخلفات متعدد حین عقد قرار داد و بعد از آن به روزنامه همدان پیام گفته: این تخلفات متعدد شامل «تخلف در درج آگهی فروش در روزنامه‌های کثیر الانتشار، تخلف در شروط فروش مبنی بر باز نمودن پاکت سیلو، فروش قطعی اداره غله»، «تشکیل نشدن هیات مدیره جدید بعد از دو سال از تاریخ فروش» و «بلاتکلیفی کارکنان رسمی و ثابت» است.

این نماینده مجلس همچنین از «قرار داد فروش مدیریتی غله همدان شامل اختیارات خرید و حمل و نگهداری گندم در انبارهای دولتی» خبر داده و گفت که این اقدام «منطقی نبوده و انجام کلیه مراحل خرید، نگهداری و فروش توسط یک شرکت خصوصی» هرگونه نظارتی را با چالش رو به رو کرده است.

نماینده همدان به قیمت قطعی واگذاری سیلوی همدان اشاره نکرد اما در مرداد سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که «شش انبار و سیلوی دولتی» را از طریق «مذاکره به صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله» واگذار می کند. این سازمان «سیلوی قدیم همدان» را یکی از شش سلیوی مورد نظر و قیمت پایه آن را «۱۳ میلیارد و ۴۹۴ میلیون» تومان و وجه مورد نیاز برای «تضمین خرید از طریق مذاکره» را ۴۴۸ میلیون تومان اعلام کرده بود.

امیر خجسته نماینده همدان اما تاکید دارد که این واگذاری «مفت فروشی» است و «عده‌ای که به هیچ وجه مشخص نیستند از کجا آمده‌اند، این سیلو را خریداری کردند.»

وی با اشاره به اینکه «دستگاه‌های نظارتی در حال تحقیق و بررسی هستند که چه کسی، چرا و به چه صورت این کار را انجام داده» است»، گفت: «متخلفین به دادگاه معرفی خواهند شد تا معلوم شود چگونه دو هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های شهرهمدان با نازل‌ترین مبلغ و به صورت اقساطی» فروخته شده است «در صورتی که با فروش یکی از ساختمان‌های آن می شد دو برابر پول کل معامله را کسب کرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More