شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسحاق جهانگیری خواستار ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه شد

 

معاون اول رئیس جمهور از بانک مرکزی خواسته است که شرایط ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه در بانک‌ها را فراهم کند.

اسحاق جهانگیری، روز دوشنبه ۲۷ فروردین با حضور در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی مسائل ارزی کشور از نظام بانکی ایران خواست تا با برنامه‌ریزی و مدیریت نقدینگی، مردم را از حفظ ارزش دارایی هایشان مطمئن کند.

در این جلسه معاون اول رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی را خطاب قرار داد و از او خواست که شرایط ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه همانند سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها را فراهم کند تا مردم با سپرده گذاری طلا و سکه نزد بانک‌ها، بتوانند سود حاصل را دریافت کنند.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی که در این جلسه حضور داشت درخصوص پیشنهاد مطرح شده ازسوی معاون اول رئیس جمهور، به میزان پیش فروش سکه و استقبال مردم در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت که به منظور از بین بردن حباب قیمت در بازار طلا و سکه، پیش فروش سکه در بانک مرکزی همچنان ادامه خواهد داشت.

در طی هفته‌های گذشته، بازار ارز ایران دچار نوسانات ارزی بسیاری بود که روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه در یک رکوردشکنی جدید، نرخ دلار در ایران به ۶ هزار تومان رسید.

افزایش نرخ ارز با واکنش‌های بسیاری همراه شد. یحیی آل اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران نرخ واقعی دلار را نهایتا ۴۲۰۰ تومان دانست و نرخ کنونی را غیر واقعی دانست.

با افزایش دقیقه‌ای نرخ ارز بسیاری از مردم و کاسبان سرمایه به سمت صرافی‌ها روانه شدند و سعی در خرید هر چه بیشتر ارز کردند.

همزمان با آشفته شدن بازار ارز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور دوشنبه‌شب (۲۰ فروردین‌ماه)، در پایان جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس جمهور به‌منظور مدیریت بازار ارز تشکیل شده بود، از تک نرخی شدن ارز خبر داد.

به گفته او نرخ دلار از فردا (سه‌شنبه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

جهانگیری در همان جلسله اعلام کرد که هیچ نرخ دیگری جز ۴۲۰۰ تومان، از روز سه‌شنبه برای دلار به‌رسمیت شناخته نخواهد شد و هر قیمت غیر رسمی دیگری در بازار، قاچاق محسوب خواهد شد.  

 

کزارشی از امید کشتکار:

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More