شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استفاده نیم میلیارد متر مکعب فاضلاب برای کشاورزی در تهران

 

مرتضی عزالدین مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از تحویل روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب (سالانه بیش از نیم میلیارد مترمکعب) فاضلاب شهر تهران به کشاورزان خبر داد.

این در حالی است که قبلا کارشناسان و برخی مقامات ایران به شدت نسبت به استفاده از فاضلاب تصفیه نشده در بخش کشاورزی هشدار داده اند.

کل ظرفیت روزانه تصفیه فاضلاب تهران حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب است که بخش عمده‌ای از آن به مصارف صنعتی، مانند پالایشگاه تهران اختصاص می‌یابد.

بدین ترتیب، تقریبا تمامی آب مورد استفاده در بخش کشاورزی استان تهران و مناطق جنوبی پایتخت، فاضلاب تصفیه نشده است.

خبرگزاری ایرنا چهارم دی ماه سال جاری از تحویل سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب پساب، با «چندین برابر آلودگی فاضلاب» به کشاورزان جنوب تهران خبر داد.

بر اساس این گزارش، طاهره آزمون کارشناس مسئول شبکه بهداشت جنوب گفته است که در محدوده جنوب تهران واقع در منطقه نوزده پایتخت،‌۲۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی با «آب‌های نامتعارف» آبیاری می‌شود.

به‌گفته او، ۱۴ هکتار از این زمین‌ها به کشت سبزی، صیفی و مابقی برای گندم و جو اختصاص دارد.

ایرنا همچنین به گفته‌های خانم مریم مصرقانی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران اشاره کرده که می‌گوید «درخواست داریم حداقل محصولاتی در این زمین‌ها کاشته شود که مصرف انسانی نداشته باشد».

عباسعلی مصرزاده معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران نیز گفته بود که فاضلاب تهران وارد دشت‌های شهرری می‌شود و مزارع آن منطقه را آبیاری می کند و در نهایت محصول تولید شده بر سر سفره شهروندان تهرانی قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای عزالدین در دیدار یکشنبه ۱۶ دی ماه با خبرنگاران گفته است که هم اکنون دو پروژه تصفیه آب در تهران وجود دارد؛ تصفیه خانه فیروز بهرام که ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصفیه خانه‌ای در کنار برج میلاد که قرار است احداث آن آغاز شود.

ایران برای توسعه تصفیه خانه‌های فاضلاب تهران ۱۴۵ میلیون دلار وام از بانک جهانی گرفته بود که آقای عزالدین می‌گوید به‌طور کامل تسویه شده است. تصفیه خانه فیروز بهرام نیز با تسهیلاتی که ایران از بانک توسعه اسلامی گرفته است، در حال توسعه است.

او گفت که به تازگی با نمایندگان مجلس در حال رایزنی هستیم تا روش‌های جدیدی برای پیشرفت و توسعه شبکه فاضلاب تهران پیدا کنیم به همین منظور درخواست ما از صندوق توسعه ملی اعطای تسهیلات به طرح فاضلاب تهران بوده است.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با تاکید بر اینکه حتی با بانک جهانی برای دریافت وام برای پروژه فاضلاب تهران مجددا وارد مذاکره شده‌ایم، گفت: هر منبعی که بتواند پروژه عظیم طرح فاضلاب تهران را به سرانجام برساند به دنبال آن خواهیم رفت چرا که این پروژه یک پروژه عظیم زیست محیطی است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More