شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیا هشدار زنگنه درباره فروپاشی اوپک جدی است؟

 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، هشدار داد که ممکن است اوپک به علت فعالیت برخی از اعضای این سازمان علیه تعدادی دیگر از تولید‌کنندگان و اعضای آن، متلاشی شود.

سی‌ان‌بی‌سی، در گزارشی نوشته، به نظر می‌رسد که وزیر نفت ایران با این هشدار به‌طور ضمنی به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره می‌کند.

سه‌شنبه گذشته، ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های نفتی علیه ایران را تشدید کرد. کاخ سفید می‌گوید که عربستان و امارات، با تصمیم و رویکرد آمریکا همراهی، و کاهش صدور نفت ایران را جبران خواهند کرد.

ترامپ چند روز پیش در توییتی نوشت که با عربستان سعودی و برخی دیگر از همراهان کاخ سفید درباره افزایش صدور نفت صحبت کرده و موافقت آنها را جلب کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از دیدار پنجشنبه گذشته خود با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در تهران، گفت: «ایران یکی از اعضای اوپک است که تنها به‌علت منافع خود عضو اوپک شده‌است و اگر قرار باشد اعضای این سازمان، ایران را تهدید کنند و منافع آن را به خطر اندازند، ایران از دادن پاسخ مناسب به آن‌ها خودداری نخواهد کرد».

زنگنه همچنین گفت که اوپک به علت فعالیت‌های یک‌جانبه توسط برخی از اعضای آن به خطر افتاده و احتمال دارد که دچار فروپاشی شود.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که از ماه نوامبر سال گذشته میلادی آغاز شد، همین حالا هم از صادرات نفتی ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز، کاسته است.

پنجشنبه گذشته، دولت ترامپ معافیت از تحریم برخی از خریداران بزرگ نفت ایران را نیز متوقف کرد.

اینک برخی تحلیل‌گران می‌گویند که صادرات نفت ایران تا چندین هزار بشکه در روز باز هم کاهش خواهد یافت. عربستان سعودی به‌طور واضح و روشن درباره جبران افزایش قیمت ناشی از این کاهش تعهد نداده ‌است. پس از آن که آمریکا اعلام کرد معافیت تحریم نفتی ایران را متوقف کرده است، خالد الفلاح، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که این کشور برای رسیدن به بازاری متعادل و پایدار با تولید‌کنندگان و خریداران مذاکره خواهد کرد.

قرار است اوپک و متحدان نفتی آن، از جمله روسیه، در روزهای بیست‌وپنجم و بیست‌وششم ماه ژوئن (هفته نخست تیرماه آتی) در وین، بر سر تمدید توافق خود در محدود کردن ذخایر نفتی، مذاکره کنند.  

عربستان سعودی، می‌تواند صادرات اوپک را افزایش دهد و همچنان متعهد به قرارداد باقی بماند، چرا که هم‌اکنون پانصد هزار بشکه در روز کمتر از  آنچه که باید، تولید می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که واکنش‌های تند مقام‌های ایران چیز تازه‌ای نیست و معمولاً منجر اقداماتی نشده‌است که بی‌ثباتی به همراه آورد. با وجود این، به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، این اظهارنظرها، شدت تنش‌ها را آشکار می‌کند.

از دید این رسانه، همراهی اوپک با روسیه این نگرانی‌ را دامن می‌زند که تصمیم‌گیری‌ها در  این سازمان، عمدتا از سوی سعودی‌ها، روس‌ها و گروهی از تولیدکنندگان که امارات نیز شامل آن است، صورت می‌گیرد.

پاییز سال گذشته، قطر اعلام کرد که پس از یک عضویت ۵۷ ساله، از اوپک خارج خواهد شد ولی این تصمیم را بی‌ارتباط به تحریم‌های عربستان سعودی و امارات علیه خود دانست که از سال ۲۰۱۷ برقرار است.

هرچند، وزیر امور خارجه قطر به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته‌است که آن‌ها یک تولیدکننده نفت کوچک‌اند و صدایشان به جایی نمی‌رسد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More