شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز جنگ تعرفه؛ اروپا، کانادا و مکزیک با آمریکا مقابله می‌کنند

آمریکا تعرفه واردات فولاد از کانادا،‌ اروپا و مکزیک را ۲۵ درصد و تعرفه واردات آلومینیم را ۱۰ درصد افزایش داد.

اقدام آمریکا با اعتراض شدید متحدان و همسایگانش مواجه شده است.

اروپا و کانادا گفته‌اند که اقدام آمریکا، خلاف قوانین تجارت جهانی است. در آمریکا هم واکنش تولیدکنندگان به این تصمیم منفی بوده است.

دونالد ترامپ، یکی دیگر از وعده‌های بحث برانگیزش را عملی کرد؛ اعمال مالیات سنگین ۲۵ درصدی بر فولاد و مالیات ۱۰ درصدی بر آلومینیوم وارداتی،‌ به قصد حمایت از تولید داخلی.

اما کشورهایی که از این تصمیم آمریکا زیان خواهند دید، نزدیک‌ترین متحدان سیاسی واشنگتن هستند.

از همه هم نزدیک‌تر،‌ همسایه شمالی، کانادا که پارسال بزرگ‌ترین صادر کننده فولاد به آمریکا بود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در واکنش به این تصمیم ترامپ گفت: «دولت آمریکا، تصمیمی گرفت که ما را بسیار متاسف کرد و بی‌تردید اقدام متقابل ما را به دنبال خواهد داشت، اما متاسفیم».

او با بیان اینکه «ما ترجیح می‌دهیم با آمریکا شریک باشیم و با هم پیش برویم»، اضافه کرد: «هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا و کانادا افتصادی به هم آمیخته و سودمند برای هر دو طرف ندارند».

کانادا هم در مقابل روی بعضی از کالاهای آمریکایی مالیات وضع کرد. از جمله ۲۵ درصد تعرفه روی بعضی از انواع فولاد وارداتی از آمریکا،‌ و مالیات بر کالاهایی مثل ماست،‌ ویسکی و قهوه وارداتی.

کانادا هم چنین گفته است به سازمان بین‌المللی تجارت شکایت می‌کند.

مکزیک هم به عنوان همسایه، شریک تجاری و یکی از صادر کننده‌های عمده فولاد به آمریکا، گفته روی بعضی از اقلام خوراکی وارداتی از آمریکا مالیات وضع می‌کند.

این سوی اقیانوس اطلس، کشورهای اروپایی هم از اقدام متقابل سخت سخن می‌گویند. سال گذشته، اروپا،‌ بعد از کانادا دومین صادر کننده بزرگ فولاد به آمریکا بود. یکی از تولید کننده‌های بزرگ اروپا هم آلمان است که مقام‌هایش با دلخوری از تعرفه‌های جدید سخن می‌گویند.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان نیز به تصمیم ترامپ در خصوص تعرفه‌ها واکنش نشان داد و گفت: «اتحادیه اروپا آماده گفت‌وگو بود. ما پیشنهاد جذابی هم به آمریکایی‌ها دادیم».

او افزود: «ما از منافع کارگران و هم‌چنین از تجارت آزاد جهانی دفاع می‌کنیم».

وزیر اقتصاد آلمان گفت: «اتحادیه اروپا، اقدام آمریکا را بررسی خواهد کرد و تصمیم مشترکی خواهد گرفت که اقدام متقابل را هم در بر می‌گیرد».

هم‌چنین ژان کلود یونکر‌، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با غیرقابل قبول خواندن این تصمیم، گفت که اتحادیه اروپا اقدامات متقابلی را علیه آمریکا در نظر خواهد گرفت.

از سوی دیگر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه این اقدام آمریکا را «غیرقانونی و اشتباه» توصیف کرد و گفت که به زودی با دونالد ترامپ در این رابطه گفت‌وگو خواهد کرد.

وزارت خارجه مکزیک نیز با ابراز تاسف از چنین اقدامی گفت که علیرغم تعرفه‌های «غیرمنصفانه و یک‌جانبه» با آمریکا در این مورد به مذاکره ادامه خواهد داد.

در مجموع سال گذشته اروپا، کانادا و مکزیک، ۲۳ میلیارد دلار فولاد و آلومینیم به آمریکا صادر کردند. تقریباً برابر با نصف کل واردات آمریکا.

با آن‌که دونالد ترامپ،‌ گفته است تصمیمش برای کمک به اقتصاد آمریکا و ایجاد اشتغال است، اما صنایع بزرگ آمریکا  هشدار داده‌اند که در پی این تصمیم کارخانه‌ها مجبور به اخراج کارگران و کاهش تولید خواهند شد.

اعمال تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا روی کالاهای وارداتی از کانادا و اروپا
گفتگو با نگار متضوی از واشنگتن درباره واکنش‌ها به تعرفه‌های جدید آمریکا
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More