شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز جنگ تجاری چین و آمریکا؛ اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاها

دولت آمریکا اعمال تعرفه بر بیش از یک هزار و ۱۰۰ کالای وارداتی از چین را آغاز کرد. چین نیز در واکنش به این تصمیم آمریکا، اقدام به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۶۵۹ کالای آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار کرد.

دونالد ترامپ می‌گوید این اقدام امریکا برای جبران کسری ناشی از تراز تجاری با چین است. همزمان دولت چین نیز از اقدام متقابل این کشور در مقابل کالاهای وارداتی از آمریکا خبر داد.

سیاست‌های جدید که آتش جنگ تجاری بین این دو غول اقتصادی جهان را شعله‌ور خواهد کرد.

چین اعلام کرد که ۳۴ میلیارد دلار از اعمال تعرفه‌ها بر روی محصولات کشاورزی آمریکا از جمله سویا خواهد بود که این اقدام از ۶ جولای اجرا می‌شود.

چین همچنین اعلام کرد که تعرفه‌ها بر روی خودرو و محصولات دریایی نیز اعمال می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین اعمال تعرفه به ارزش ۱۶ میلیارد دلار بر محصولات آمریکا نیز در آینده اعلام خواهد شد.

نفت خام، گاز طبیعی، محصولات پالایشگاهی و همچنین زغال سنگ در لیست اعمال تعرفه چین است.

آغاز اعمال تعرفه های جدید امریکا بر حدود ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین، اقدامی که می‌تواند به منزله جرقه جنگ تجاری میان آمریکا و چین باشد.

تصور می‌شد، پس از مذاکرات ماه گذشته معاون نخست وزیر چین در آمریکا، این کشور بتواند نظر مثبت رییس جمهور آمریکا برای تعلیق تصمیمات جدید تجاری بر چین را جلب کند.

دونالد ترامپ در فرودین ماه گذشته دستور داد ده‌ها میلیارد دلار تعرفه جدید بر کالاهای چین وضع شود. اما این اقدام از سوی امریکا برای مدتی مسکوت ماند.

اما حالا کاخ سفید دستور وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی را بر حدود یک هزار و ۱۰۰ کالاهای وارداتی از چین صادر کرده است.

این تعرفه‌ها قرار است بر محصولات صنعتی چین از جمله هوافضا، رباتیک و به خصوص تولیدات صنایع خودروسازی اعمال ‌شود.

چین روز جمعه و پس از این اقدام کاخ سفید، ایالات متحده را به اقدام برای آغاز جنگ تجاری مابین دو کشور متهم کرد و این کشور را تهدید به اقدام متقابل کرده است.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در آمریکا همواره منتقد سیاست‌های پیشین تجاری آمریکا در مقابل چین و همینطور اتحادیه اروپا بوده است.

چندی پیش این کشور با اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا نیز جنگ تجاری جدیدی با متحدان همیشگی اقتصاد امریکا آغاز کرد.

اگر چه پس از برگزاری اجلاس گروه هفت مشخص شد که سیاست‌های جدید تجاری  آمریکا تا چه اندازه برروابط این کشور با اتحادیه اروپا و چین تاثیر گذار بوده است اما دونالد ترامپ از سویی به دنبال جبران کسری  ۳۳۵ میلیارد دلاری تجاری با چین و از سوی دیگر اصلاح الگوی تجارت امریکا با متحدان اروپایی و همینطور کاناداست.

باید دید بازیگران اصلی این جنگ تجاری، یعنی بازارهای مالی جهان  که روزهای گذشته را در بیم و هراس این تصمیمات سپری کرده‌اند، چگونه در مقابل سیاست‌های اقتصادی جدید آمریکا تغییر شکل خواهند داد؟

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More