شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک عضو شورای ولایتی غور و معاون والی کابل در انفجارهای جداگانه جان باختند

بنا بر اعلام مقام‌های دولت افغانستان، معاون والی کابل در پایتخت و یک عضو شورای ولایتی غور در فیروزکوه، مرکز ولایت غور، در اثر انفجارهای جداگانه امروز کشته شدند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، گفت محبوب‌الله محبی، معاون والی/استاندار کابل، و دستیارش در منطقه مکروریان چهارم کابل در اثر انفجار بمب مغناطیسی کشته شدند. سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت این حادثه حوالی ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۲۵ قوس/آذر رخ داد و ماشین معاون والی کابل هدف انفجار بمب قرار گرفت. آرین افزود در این انفجار، دو تن از محافظان والی کابل نیز مجروح شده‌اند. محبوب‌الله محبی معاون مالی و اداری ولایت کابل بود.

مقام‌های محلی ولایت غور در مرکز افغانستان نیز از کشته شدن یک عضو شورای ولایتی غور در اثر انفجار بمب در فیروزکوه خبر داد.

عارف عابر، سخنگوی والی غور، گفت امروز سه‌شنبه ۲۵ قوس/آذر، در نتیجه انفجار در فیروزکوه، مرکز ولایت غور، عبدالرحمن عطشان، نماینده شورای ولایتی غور، کشته شد. 

عبدالرحیم رضازاده، عضو دیگر شورای ولایتی غور، و راننده‌اش در این انفجار مجروح شده‌اند. سخنگوی والی غور نوع انفجار را مشخص نکرد اما رسانه‌ها به نقل از مقام‌های محلی غور گزارش دادند که این حادثه ناشی از انفجار بمب مغناطیسی بوده است.

در ماه‌های اخیر، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است و انفجارها و شلیک پی‌در‌پی موشک‌ها کابل را می‌لرزاند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، روز سه‌شنبه، قبل از کشته شدن معاون والی کابل، در یادداشتی نوشت شهر کابل دیروز شاهد هفت حادثه جنایی و یک حادثه تروریستی بوده است. به گفته صالح، دیروز در حوزه هفتم کابل یک «حادثه تروریستی» رخ داد که در جریان آن یکی از منسوبان دولتی به اسم عبدالحمید عمر کشته شد و همچنین در یکی از حوادث جنایی در حوزه هفتم کابل، تعدادی از کارمندان دولتی دخیل بودند.

معاون رییس‌جمهوری افغانستان گفت عوامل بیشتر ترورها از موتورسیکلت استفاده کرده‌اند و نوشت: «بررسی تسلسل ترورها نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌های به‌اصطلاح عام دو‌پشته بیشتر از ۹۰ درصد مربوط به تروریستان می‌شود. موتورسیکلت‌های فاقد اسناد مصادره می‌گردند و موتورسیکلتی که بر آن دو آدم سوار باشند به‌عنوان تهدید تروریستی دیده می‌شود.»

امرالله صالح همچنین با یادآوری دستاوردهای پلیس، گفت امنیت ملی/استخبارات در ۲۰ عملیات مستقل و مشترک، هفت «مظنون و تروریست» تحت تعقیب را بازداشت کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، در واکنش به کشته شدن معاون والی کابل، در پیامی گفت: «افزایش حملات تروریستی، دشمنی آشکار با روند صلح و نشان‌دهنده هراس دشمنان کشور از حل مشکل و بحران از راه گفت‌وگو و مذاکره است.»

محمد یعقوب حیدری، والی کابل، اطمینان داد که «در هماهنگی با نهادهای نظامی و استخباراتی، عاملان این عمل غیر‌انسانی را شناسایی و بازداشت کند و به کیفر برساند».

تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت حمله به معاون والی کابل را بر عهده نگرفته است.

این در حالی است که تیم‌های مذاکره‌کننده صلح بین‌افغانی گفت‌وگوها را به‌مدت ۲۰ روز متوقف کردند.

فریدون خوزن، سخنگوی شورای عالی مصالحه افغانستان، تیم مذاکره‌کننده دولت پس از تبادل یاداشت‌ها در مورد موضوع مذاکرات صلح، امروز سه‌شنبه ۲۵ قوس/آذر، برای مشورت و بحث به کابل بر‌می‌گردد.

از سوی دیگر، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، با اشاره به توقف ۲۰ روزه مذاکرات صلح، در رشته توییتی نوشت: «بدبختانه جنگ ادامه دارد. ضرورت به یک تفاهم سیاسی، کاهش خشونت و آتش‌بس همچنان فوری باقی مانده است.» خلیل‌‌زاد تاکید کرده است که مذاکرات صلح بدون تاخیر و طبق توافق، باید در ۵ ژانویه برابر با ۱۶ جدی/دی‌ماه از سر گرفته شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More