شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یاماموتو: افغانستان توانایی مقابله با بحران پس از انتخابات را ندارد

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، در سخنرانی در شورای امنیت ملل متحد گفت، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که قرار است در ششم میزان/ مهرماه امسال برگزار شود، زمانی مهم برای تصدیق دوباره مشروعیت ساختار سیاسی دموکراتیک افغانستان است.

یاماموتو همه دست اندرکاران انتخابات این کشور را به خویشتن‌داری دعوت کرد که به نهادهای دولتی به ویژه به کمیسیون‌ انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی احترام بگذارند. او افزود، مقامات دولتی باید به اصل عدم دخالت احترام بگذارند و از مقام و منابع شان برای حمایت از یک نامزد مشخص، خودداری کنند. زیرا به گفته یاماموتو «افغانستان توانایی مقابله با بحران دوامدار و دراز مدت پس از انتخابات را ندارد.» بحرانی که به قول یاماموتو در نتیجه آن ممکن است رییس‌جمهوری با مشروعیت داخلی شکننده روی کار آید، همچنان ممکن است این مسأله، توانایی رییس‌جمهوری جدید را برای گردهم آوردن همه افغان‌ها در یک روند صلح معنادار و همه شمول آسیب برساند.

نمایندۀ ویژه ملل متحد که روند صلح و انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را همزمان در شورای امنیت توضیح می‌داد گفت، «سه روز آتش‌بس بی‌سابقه سال گذشته که امسال در افغانستان تکرار نشد، نشان می‌دهد که رسیدن به صلح دشوار است. اما بنیادی که بعد از آتش‌بس سال گذشته به وجود آمده است، هنوز هم پا برجاست.»

یاماماتو در بخش ادامۀ حمایت‌های بین‌المللی از گفت‌وگوهای صلح دولت با طالبان گفت: این فرصت نباید از دست برود و تمام این تلاش‌ها باید معطوف به گفت‌وگوهای رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان برای رسیدن به یک توافق صلح متمرکز باشد. نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان تأکید کرد که «پیام مشترک به طالبان واضح است: به میز مذاکره حاضر و مستقیماَ با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنید.»

یاماموتو از کشورهایی که مستقیماَ با طالبان در تماس و بر این گروه نفوذ دارند، نیز خواست تا تلاش‌های شان را در جهت این هدف (گفت‌وگوهای بین‌الافغانی) افزایش دهند.

یاماموتو روز چهارشنبه ۲۹ جوزا/خرداد، در سخنرانی خود در شورای امنیت ملل متحد به موضوعات مهم دیگر افغانستان از جمله آمار بلند تلفات غیرنظامیان، فقر گسترده و بی‌جاشدگان داخلی هم اشاره کرد.

یاماموتو گفت: راه رسیدن به صلح افغانستان طولانی است، اما، ما با حمایت از مالکیت کامل افغانستان از روند صلح، خوش‌بین هستم که ما به مسیر درست در حرکت می‌کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More