شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های دولت افغانستان در مورد مذاکرات صلح

 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از طریق ویدیو کنفرانس با رییس‌جمهوری افغانستان و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور در خصوص صلح، آزادی زندانیان، مکان مذاکرات و سایر اقدام‌های مربوط به صلح، گفت‌وگو کردند.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید، هر دو طرف در مورد ادامه تلاش‌های مشترک دو کشور برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

براساس اعلامیه ارگ، وزیر خارجه آمریکا گفته است که هدف اساسی ایالات متحده آمریکا «یک افغانستان متحد، مستقل، دموکراتیک و باثبات در چارچوب تداوم روابط  طولانی‌مدت و استراتژیک میان دو کشور است و برای رسیدن به آن با حکومت افغانستان کار خواهیم کرد.»

اشرف غنی در این گفت‌وگو، نقشه راه حکومت افغانستان برای دستیابی به صلح و ثبات دائمی را تشریح کرده و گفته است که باید برای یک افغانستان «باثبات، واحد و آزاد» تلاش‌های بیشتر صورت گرفته و برای رسیدن به اهداف تعیین شده، تیم‌های کاری افغانستان و آمریکا روی فراهم‌ کردن تسهیلات بیشتر کار کنند.

در این ویدیو کنفرانس، امرالله صالح و سرور دانش، معاونان رییس‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، یوسف غضنفر، نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور در امور توسعه اقتصادی، حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه، فضل فضلی، رییس عمومی اداره امور و از طرف آمریکا زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان، ژنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان و شارژدافیر/کاردار سفارت آمريكا در افغانستان حضور داشتند.

به گزارش دفتر ریاست‌جمهوی افغانستان، امرالله صالح، معاون رییس‌جمهوری، تحلیل و ارزیابی خود را از روزهای کاهش خشونت به جلسه ارائه کرده و عبدالله عبدالله در مورد اقدامات شورای عالی مصالحه ملی و تکمیل شدن اعضای شورای مذکور صحبت کرده است.

در این ویدیو کنفرانس، هر دوطرف بر همکاری‌های مشترک در زمینه اطلاع‌رسانی در آغاز و جریان مذاکرات صلح تاکید و توافق کرده‌اند که در روزهای نزدیک روی جزئیات بعدی در پروسه صلح به ویژه طرف دولت افغانستان روی مکانیزم آتش‌بس اعلام‌نشده (که قواعد بازی در آن مشخص شود) تمرکز کند.

امضای توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله به اختلافات سیاسی درون حکومت پایان داد و اکنون حکومت افغانستان چنانچه عبدالله عبدالله در روزهای گذشته گفت، آماده آغاز مذاکره مستقیم با طالبان است.

از سوی دیگر، آتش‌بس سه روزه و دوام آن، آزادی زندانیان از سوی دولت و طالبان زمینه را برای آغاز مذاکرات صلح فراهم کرده است.

براساس توافقنامه آمریکا و طالبان، قبل آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باید پنج هزار زندانی از سوی دولت و یک هزار زندانی از سوی طالبان آزاد شوند. پس از امضای توافقنامه دوحه، دولت افغانستان نزدیک به سه هزار زندانی طالبان را آزاد کرده و طالبان نیز بیش از ۴۰۰ زندانی مربوط به دولت را آزاد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More