شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گفت‌وگوی تلفنی پمپئو با غنی: تغییری در استراتژی جنوب آسیای ترامپ نیامده است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۳اسد/مرداد با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در مورد روند صلح، گفت‌وگویی تلفنی انجام داده است.

براساس خبرنامه وزارت خارجه آمریکا، پمپئو به اشرف غنی اطمینان داده است که در استراتژی رییس‌جمهوری آمریکا در مورد جنوب آسیا تغییری ایجاد نشده و خروج سربازان این کشور از افغانستان تابع شرایط این کشور است. 

نمایندگان امریکا و طالبان نزدیک به ده ماه در مورد یک توافق صلح که در نتیجه آن سربازان امریکایی از افغانستان خارج خواهد شد، مذاکره کرده‌اند. زلمی خلیلزاد در پایان هفتمین دور این مذاکرات در دوحه، اعلام کرد که با جلب توافق چین، روسیه و پاکستان نسبت‌به برنامه صلح آمریکا، دور جدیدی از ماموریتش را شروع خواهد کرد. 

اشرف غنی بارها بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرده و گفته است که روند صلح و انتخابات باید هم‌زمان پیش برده شوند. 

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری افغانستان نیز اخیرا در جمع شماری از باشندگان استان/ولایت پروان گفت که در صورت بروز تضاد منافع با همکاران بین‌المللی «راه خود را از آن‌ها جدا می‌کنیم». 

مجموع این مسائل با تهدید تند ترامپ در مورد پایان دادن یک‌هفته‌ای به جنگ افغانستان در آستانه دیدارش با عمران خان، دست‌کم در ظاهر تنش میان دو کشور را افزایش داد. ارگ در اعلامیه‌ای خواستار توضیح سخنان ترامپ شده بود. 

با این حال وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با رییس‌جمهوری افغانستان تصریح کرده است که ژنرال جوزف دنفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه آمریکا برای صلح، به کابل رفته‌اند تا در مورد گام‌های بعدی روند صلح با مقامات افغان هماهنگی کنند. 

هم‌زمان با این، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از «پیشرفت در تهیه فهرست هیات دولت افغانستان برای روند صلح» خبر داده است. آقای صدیقی گفته است که این فهرست «فشرده و همه‌شمول» خواهد بود. 

هرچند رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و نماینده وزارت خارجه این کشور در امور صلح، در کابل با رهبران حکومت دیدار کرده‌اند، اما جزئیات این دیدارها تاکنون به رسانه‌ها درز نکرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More