شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش تازه سازمان ملل: در ۶ ماه گذشته بیش از سه‌هزار غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان/یوناما می‌گوید در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۳۸۱۲ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی‌ شده‌اند. براساس گزارش ملل متحد، تلفات افراد غیرنظامی ۲۷ درصد کم‌تر از زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ است. 

یوناما در گزارش خود که امروز ۸ اسد/مرداد ماه منتشر شده گفته، کشته شدن ۱۳۶۶ و زخمی شدن ۲۴۴۶ نفر غیرنظامی را در شش ماه نخست ۲۰۱۹ میلادی در افغانستان ثبت کرده است.

دفتر هیأت معاونت ملل متحد با آن‌که از کاهش ۲۷ درصدی تلفات غیرنظامی در نیمه اول ۲۰۱۹ خبر می‌دهد، اما می‌گوید این آمار در ربع دوم سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ربع اول آن، ۲۷ درصد افزایش یافته است.

ملل متحد از کاهش تلفات غیرنظامیان استقبال و تصریح کرده که تعهد طرف‌های دیگر جنگ برای کاهش تلفات غیرنظامی، کافی نبوده است و باید کارهای بیشتری در این بخش صورت بگیرد.

تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید، «همه، پیام نماینده‌های افغان در گفت‌وگوهای دوحه را به صورت واضح شنیدند - تلفات افراد ملکی/عادی را به صفر برسانید.»

براساس گزارش سازمان ملل، مخالفان دولت همچنان عامل عمده تلفات افراد ملکی هستند اما در ربع دوم سال جاری، نیروهای طرفدار دولت عامل بیشتر تلفات غیرنظامیان خوانده شده است.

ملل متحد در گزارش خود می‌گوید، یک سوم تلفات غیرنظامی در درگیری های زمینی صورت گرفته، مواد انفجاری تعبیه شده به ویژه در حملات غیر انتحاری عامل ۲۸ درصد از تلفات است و عامل ۱۴ درصد از تلفات شهروندان غیرنظامی نیز عملیات هوایی خوانده شده است.

با این حال «مأموریت حمایت قاطع» یا نیروهای ناتو در افغانستان در واکنش به این گزارش اعلام کرده که «این نیروها در حملات هوایی از معیارهای بالایی در قدرت و پاسخگویی کار می‌گیرند.» حمایت قاطع تصریح کرده که در حملات هوایی تلاش کرده تا تلفات غیرنظامیان کاهش یابد. 

یوناما، ۵۲ درصد تمام تلفات افراد ملکی را به عناصر مخالف دولت، ۳۸ درصد را به طالبان، ۱۱ درصد را به داعش/شاخه خراسان دولت اسلامی و ۳ درصد آن را به عناصر نامشخص مخالف دولت نسبت داده است.

تلفات افراد ملکی/غیرنظامی که به عناصر مخالف دولت نسبت داده شده است در مقایسه با سال ۲۰۱۸ در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۴۳ درصد کاهش یافته است. دلیل عمده این موضوع، کاهش تلفات افراد ملکی از اثر مواد انفجاری تعبیه شده انتحاری، خوانده شده است. تلفات افراد ملکی که به نیروهای طرفداردولت نسبت داده شده است ۳۱ درصد افزایش داشته که بیشتر از اثر افزایش در عملیات‌های هوایی و بازرسی صورت گرفته است.

یوناما، ۱۳۹۷ مورد تلفات افراد غیر نظامی (۷۱۷ کشته و ۶۸۰ زخمی) را به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده و می‌گوید، این رقم در مقایسه به دوره مشابه در سال ۲۰۱۸، افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. به نقل از گزارش یوناما، نیروهای طرفدار دولت عامل ۳۷ درصد تلفات غیرنظیان در شش ماه نخست امسال است.

ملل متحد در گزارش خود می‌گوید کودکان و زنان «بی‌نهایت از منازعات مسلحانه در افغانستان متاثر می‌شوند.» براساس آمار یوناما، ۴۳۰ زن در شش ماه اول سال جاری در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

در گزارش ملل متحد آمده است که کودکان «قریباً یک سوم مجموع تلفات افراد ملکی را تشکیل می‌دهد.» ۳۲۷ کودک کشته و ۸۸۰ کودک دیگر در شش ماه اول ۲۰۱۹ زخمی‌ شده‌اند.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More