شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیسیون حقوق بشر: تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست میلادی ۱۱ درصد کاهش کاهش یافته است

 

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد ۲۹۵۷ تن غیرنظامی کشته و مجروح شده‌اند‌ که از این میان‌ ۱۲۱۳ نفر جان‌ باخته و ۱۷۴۴ تن دیگر‌ مجروح شدند.

این رقم نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۱۱ درصد کاهش یافته است. در شش ماه نخست سال گذشته، تعداد ۳۳۳۸ غیرنظامی از سوی طرف‌های جنگ قربانی شده بودند‌ که شامل ۹۷۹ تن کشته و  ۲۳۵۹ تن زخمی بود. این ارقام ‌نشان می‌دهد که در شش ماه نخست امسال، به‌طور میانگین‌ هر روز‌ ۱۶ غیرنظامی‌ قربانی شده‌اند.

نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سه‌شنبه ۲۴ سرطان/تیر در نشست خبری گفت که در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی،  تعداد ۱۲۶ تن از زنان غیرنظامی جان‌ باخته و ۱۷۱ تن مجروح شده‌‌اند. درحالی‌که در مدت‌ زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی، مجموع تلفات غیرنظامی زنان به ۳۰۱ تن می‌رسید‌ که شامل ۱۱۳ کشته و  ۱۸۸ تن زخمی بود. به این ترتیب، تلفات زنان غیرنظامی در نیمه نخست امسال‌ نسبت به پارسال، ۳۳ درصد کاهش یافته است.

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد ۲۲۵ کودک کشته و ۴۰۵ تن مجروح شده‌‌اند. در شش ماه نخست سال گذشته، تعداد ۱۵۹ کودک کشته و ۷۹۲ کودک دیگر مجروح شدند.

نعیم نظری در نشست خبری گفت که براساس یافته­‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، از مجموع تلفات افراد غیرنظامی در شش ماه نخست امسال، گروه طالبان عامل ۴۸/۵ درصد، گروه داعش ۶/۳ درصد، نیروهای حکومتی ۱۵/۵ درصد و نیروهای بین‌‌المللی ۲/۳ درصد عامل این تلفات بودند و عاملان ۲۶/۷ درصد تلفات غیرنظامیان نامعلوم است. در این گزارش، عوامل سایر تلفات غیرنظامیان به شلیک راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایت‌های کنر، قندهار، پکتیا و خوست‌ نسبت داده شده است.

براساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد ۵۴۲ تن غیرنظامی در حملات طالبان کشته و ۸۹۶ تن زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است که تلفات غیرنظامیان توسط طالبان در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته، ۲۴ درصد کاهش یافته است.

 یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌‌دهد که در شش ماه اول امسال، تعداد ۱۸۷ غیر نظامی در حملات گروه داعش کشته و زخمی شده‌اند‌. کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، تلفات غیرنظامیان توسط گروه داعش‌ ۱۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین در شش ماه نخست امسال تعداد ۴۶۶ نفر براثر حملات نیروهای دولتی کشته و مجروح شده‌اند و این رقم با توجه به آمار پارسال، نشان‌دهنده ۱۶ درصد تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای دولتی است.

در نیمه سال جاری میلادی، در اثر حملات نیروهای بین‌المللی‌ ۴۹ تن کشته و ۱۷ نفر زخمی شده‌اند اما تلفات افراد غیرنظامی ناشی از حملات نیروهای بین‌المللی‌ در شش ماه نخست امسال به ۳۹ درصد کاهش یافته است.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید تعداد‌ ۷۹۱ غیرنظامی از سوی گروه‌های نامعلوم‌ کشته و مجروح شده‌اند.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی‌ ۳۱ درصد کل تلفات را ترور و قتل‌های هدف‌مند تشکیل می‌دهد. براساس این گزارش، تعداد ۹۴۵ تن غیرنظامی قربانی ترورهای سیستماتیک و هدف‌مند شده‌اند‌ که از آن جمله ۵۳۳ نفر جان‌ باخته و ۴۱۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید،‌ ترور و قتل‌­های هدف‌مند اکثرا توسط عاملان نامعلوم صورت گرفته است و دولت افغانستان نتوانسته عاملان آن را شناسایی کند. شمار زیادی از این قربانیان، کارمندان ادارات غیرنظامی دولت افغانستان، روحانیون، بزرگان اقوام، اعضای احزاب جهادی و سیاسی، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، کارمندان رسانه‌ها، کارمندان صحی، اقلیت‌های مذهبی و پیروان مذهب اهل تشیع افغانستان‌اند.

بر اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان، پس از ترور و قتل‌های هدف‌مند، استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای، بمب‌های مغناطیسی و استفاده از ماشین بمب‌گذاری شده که از شیوه‌های جنگی گروه‌های طالبان و داعش است، سبب تلفات افراد غیرنظامی شده است. در شش ماه نخست امسال تعداد ۲۵۹ نفر در نتیجه انفجار این بمب‌ها جان‌ باخته و ۵۰۷ تن دیگر‌ مجروح شده‌اند. این رقم ۲۶ درصد کل تلفات افراد غیرنظامی است که در مقایسه با نیمه اول سال گذشته، حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، در شش ماه امسال، ۱۱۷ نفر در حملات راکتی کشته و ۲۶۱ تن زخمی شده‌اند که در مقایسه با نیمه نخست سال قبل، ۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین، در نتیجه حملات‌ انتحاری، ۱۱۰ تن جان ‌باخته و ۲۳۷ تن زخمی شده‌اند. این رقم‌ ۷/۱۱درصد کل تلفات افراد ملکی/غیرنظامی را در نیمه نخست سال جاری میلادی‌ تشکیل می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، تلفات افراد غیرنظامی ناشی از حملات انتحاری‌ که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته‌اند در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۴۶ درصد کاهش یافته است. در گزارش آمده است که گروه داعش و طالبان‌ عامل بیش‌ترین حملات انتحاری بوده‌اند.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد‌ که در جنگ‌های زمینی میان نیروهای حکومتی و مخالفان مسلح دولت، در مجموع ۳۲۷ تن از افراد غیرنظامی قربانی شده‌اند‌ و این رقم ‌۵/۱۱ درصد کل تلفات افراد ملکی را در نیمه نخست سال روان میلادی تشکیل می‌دهد. در شش ماه امسال تلفات غیرنظامیان در جنگ‌های زمینی کاهش یافته است.

همچنین در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی‌، ‌تعداد ۱۸۹ تن از افراد غیرنظامی قربانی حملات هوایی شده‌اند‌ که در مقایسه با زمان مشابه پارسال، ۴۴ درصد کاهش یافته است.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال روان/جاری میلادی‌، تلفات افراد ملکی ناشی از عملیات شبانه‌‌ ۹۰ درصد کاهش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، افغانستان را به هفت زون/منطقه تقسیم کرده که در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، بیشترین رقم تلفات غیرنظامیان در‌ زون جنوب‌غرب رخ داده است. در این مدت، در زون جنوب غرب تعداد ۳۱۹ غیرنظامی کشته و ۳۷۳ تن زخمی شده‌اند. همچنین در سایر زون‌ها به‌ترتیب‌: در زون مرکز ۲۲۸ تن کشته و ۳۲۶ نفر زخمی، در زون شرق ۵۸۰ تن کشته و مجروح، در زون شمال‌شرق ۳۴۴ کشته و مجروح، در زون شمال ۲۷۰ تن قربانی شده‌اند و در زون غرب ۲۴۰ نفر قربانی و در زون جنوب ۲۷۶ کشته و مجروح شده‌اند.

همچنین در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است که در شش ماه نخست امسال، ‌تعداد ۵۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران‌ شامل قتل، جراحت، لت‌‌وکوب، ربوده شدن، بازداشت، تهدید و توهین‌ به ثبت رسیده است. در این مدت، ۴ خبرنگار کشته و ۱۰ تن مجروح شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان‌، یک‌بار دیگر از تمامی طرف‌های درگیر جنگ، خواسته است که اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی‌ را رعایت کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More