شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان: ۸۵۰۰ غیرنظامی در سال ۲۰۲۰ کشته و زخمی شدند 

 

بنا بر گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۵۰۰ نفر از افراد غیرنظامی در نتیجه جنگ و خشونت‌ها در این کشور کشته و زخمی شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، روز چهارشنبه ۸ دلو/بهمن، اعلام که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۹۵۸ نفر غیرنظامی جان باخته و ۵۵۴۲ تن دیگر زخمی شدند. 

علی‌رغم  آمار بالای تلفات غیرنظامیان، کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که رقم تلفات غیرنظامیان سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۱ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۹ میلادی، شمار تلفات غیرنظامیان ۱۰۷۷۲ نفر بود که ۲۸۱۷ تن از آن‌ها کشته و  ۷۹۵۵ تن دیگر زخمی شدند.

طبق آمار کمیسیون حقوق بشر، در سال ۲۰۲۰ میلادی، میانگین در هر شبانه‌روز، ۸ تن غیرنظامی کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌‌اند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، تلفات مردان ۵۵۳۹ تن گزارش شده و همچنین ۳۳۰ زن کشته و ۵۱۷ زن دیگر زخمی شده‌اند. در این سال تعداد ۵۶۵ کودک کشته و ۱۴۵۴ کودک دیگر زخمی شده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته، تلفات زنان نسبت به سال ۲۰۱۹، ۱۳ درصد و تلفات کودکان ۱۵ درصد کاهش یافته است. 

 

عاملان تلفات غیرنظامیان

بر مبنای این گزارش، در سال ۲۰۲۰ میلادی، در اثر حملات گروه طالبان، تعداد ۴۵۶۷ نفر و در نتیجه حملات گروه داعش ۴۰۳ نفر و در اثر حملات نیروهای بین‌المللی و افغانستان تعداد ۱۲۴۹ تن غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که رقم تلفات ناشی از حملات طالبان در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال گذشته، ۴۰ درصد، تلفات ناشی از گروه داعش ۲۱ درصد و تلفات ناشی از حملات هوایی نیروهای بین‌المللی و افغانستان ۱۶ درصد کاهش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر با اظهار نگرانی گفته است، تلفات غیرنظامیانی که عاملان آن نامعلوم است، و هیچ گروهی در زمینه کشته شدن آن‌ها مسئولیتی نپذیرفته دو برابر (۱۱۷ درصد) افزایش یافته است.

براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان، از مجموع تلفات افراد غیرنظامی در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۳ درصد توسط گروه طالبان، ۱۵ درصد توسط نیروهای حکومتی و حامیان بین‌المللی و ۵ درصد توسط گروه داعش کشته و زخمی شدند. اما عامل ۲۵ درصد تلفات غیرنظامیان نامعلوم است و ۲ درصد از تلفات در اثر راکت‌پراکنی نیروهای پاکستانی در ولایت‌های کنر، خوست، پکتیکا و قندهار صورت گرفته‌‌ است.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیشترین رقم تلفات غیرنظامیان، ناشی از انفجارها و مین‌های کنار جاده بوده است که در اثر آن تعداد ۹۲۳ تن کشته و ۱۶۴۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تلفات ناشی از انفجارها و بمب‌های جاسازی شده که ۳۰ درصد کل تلفات را تشکیل می‌دهد در سال ۲۰۲۰، ۱۷ درصد کاهش یافته است. 

 

ترور و قتل‌های هدفمند

بنابر اعلام کمیسیون مستقل حقوق بشر، در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد ۱۰۷۸ نفر در اثر ترورهای هدفمند کشته و تعداد ۱۱۷۲ تن دیگر زخمی شده‌اند. تلفات ترورهای هدفمند ۲۶ درصد کل تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهد. به گفته کمیسیون حقوق بشر، تلفات غیرنظامیان ناشی از ترور و قتل‌های هدف‌مند در سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، در حدود ۳ برابر یعنی ۱۶۹ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، جمعا ۸۳۴ تن غیرنظامی در نتیجه ترور و حملات هدف‌مند کشته و زخمی شده‌ بودند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرف‌های درگیر به ویژه از دولت و گروه طالبان خواسته است که گفت‌وگوهای صلح بین‌‌افغانی در دوحه را سرعت بخشیده ‌و هرچه زودتر آتش‌بس همه‌جانبه و سراسری را برقرار‌ کنند و از تشدید خشونت‌ها به‌ عنوان ابزار امتیاز در مذاکره استفاده نکنند.

دولت افغانستان و گروه طالبان تاکنون در مورد تلفات غیرنظامیان اظهار نظری نکرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More