شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

٢١ تن از مقام‌های هرات به اتهام فساد اداری به دادگاه معرفی شدند

دادستانی کل افغانستان پرونده ٢١ تن از مقام‌های ولایت هرات از جمله والی/استاندار این ولایت را به اتهام فساد اداری و سوءاستفاده از بودجه اختصاصی مبارزه با کرونا به دادگاه فرستاد.

بر اساس اعلام دادستانی کل، سید عبدالوحید قتالی، والی هرات، سه عضو شورای ولایتی، رییس صحت‌ عامه/بهداشت و شمار دیگری از مسئولان ولایت هرات به اتهام اختلاس ۲۰ میلیون افغانی از بودجه اختصاصی مبارزه با کرونا در این ولایت، به دادگاه ابتدایی رسیدگی به جرایم سنگین فساد اداری معرفی شدند. مامور تخصیصات، کارمند و مدیر کنترل مستوفیت، سه پزشک هیات معاینه و نظارت، مسئول ستاد کرونا، معاون و نماینده شرکت آسیا فارما، رییس شرکت السید افغان، سه عضو هیات تسلیمی، مدیر کنترل و هیات ارزیابی این ولایت از دیگر متهمان پرونده فساد اداری‌اند که به دادگاه معرفی شدند.

اداره بازرسی پرونده فساد اداری مقام‌های ولایت هرات را برای تحقیق و بررسی به دادستانی کل فرستاده بود.

دوشنبه ۵ عقرب/آبان، در خبرنامه دادستانی کل افغانستان آمده است پرونده فساد اداری مقام‌های هرات را دادستانی اختصاصی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری بررسی و پیگیری کرده و این پرونده در اوایل هفته جاری، به دادگاه ابتدایی رسیدگی به جرایم سنگین فساد اداری واگذار شده است.

بنا بر اطلاعیه دادستانی کل، این مقام‌های ولایت هرات متهم‌اند در سه مورد، برای خریداری شش قلم تجهیزات پزشکی، یک پایه سی‌تی‌اسکن و خریدهای نامرتبط و غیرضروری، ۲۰ میلیون افغانی از بودجه اختصاصی مبارزه با کرونا اختلاس کرده‌اند.

دادستانی کل افغانستان اعلام کرده است اداره بازرسی چهار مورد فساد اداری در استفاده از بودجه کرونا در ولایت‌های هرات، بدخشان، نورستان و میدان وردک را به دادستانی کل فرستاده بود که از میان آن‌ها، پرونده ولایت‌های هرات و میدان وردک تکمیل و به دادگاه فرستاده شد و کار روی پرونده‌های ولایت‌های نورستان و بدخشان ادامه دارد.

پیش‌تر، اداره‌ بازرسی ریاست‌ جمهوری افغانستان فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین وزارت صحت‌عامه/بهداشت، و چهار معاون پیشین و کنونی این وزارتخانه را به ‌اتهام «سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای و حیف‌و‌میل منابع مالی مربوط به ویروس کرونا» به دادستانی کل معرفی کرده بود.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، پس از انتشار گزارش‌ رسانه‌ها در مورد حیف‌و‌میل بودجه اختصاصی مبارزه با کرونا، اداره ویژه بازرسی را ایجاد کرد تا ادعاهای فساد را بررسی کند. غزال حارس، رییس اداره بازرسی، گفته بود بررسی‌های اولیه این اداره نشان داده است در هزینه‌کرد بودجه‌ مبارزه با کرونا مشکلاتی وجود دارد و در برخی ولایت‌های افغانستان، از بودجه‌ اختصاصی مبارزه با کرونا برای خرید‌های نامرتبط استفاده شده و اجناسی مانند تختخواب، لنز دوربین، تلویزیون‌های بزرگ و گوشی‌های موبایل خریداری شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More