شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر پیشین و معاونان وزارت بهداشت افغانستان به اتهام فساد به دادستانی معرفی شدند

 

اداره‌ ویژه بازرس ریاست‌جمهوری افغانستان، فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین وزارت صحت‌عامه/بهداشت و چهار معاون پیشین و کنونی این وزارت‌‌‌خانه را به ‌اتهام «سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای و حیف‌و‌میل منابع مالی مربوط به ویروس کرونا» به دادستانی کل معرفی کرده است.

اداره ویژه بازرس گفته است، مسئولان پیشین و کنونی وزارت بهداشت پس از بررسی‌های این اداره در مورد هزینه‌های ویروس کرونا متهم شناخته شده‌اند. براساس اظهارات مسئولان اداره بازرس، وزیر پیشین بهداشت و سه معاون پیشین و یک معاون کنونی آن به دادستانی معرفی شده‌اند.

در همین حال، فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین بهداشت در واکنش به این اتهام، خطاب به وحید مجروح، معاون برحال/کنونی، شفیق‌الله شهیم و ماموسی زیور، معاونان پیشین وزارت بهداشت گفته است «من متاسفم که شما قربانی صداقت به مردم و ‌من شده‌اید.‌ خدمات صادقانه و موثر شما اظهرمن‌الشمس است.»

فیروزالدین فیروز در یادداشتی در حساب کاربری فیسبوک خود با اظهار تاسف نوشته است، تلاش‌های شبانه‌روزی آنها در وزارت بهداشت موجب کاهش پیامدهای منفی ویروس کرونا در افغانستان شده است اما حکومت به جای تقدیر از آنها، «توهین و شخصیت‌کشی» را علیه آنها ادامه داده است. او نوشته است: «از نظام مفسد و بی‌ارزش توقع تقدیر نباید کرد.»

فیروزالدین فیروز می‌گوید در ماه نوامبر سال جاری، یک کنفرانس بین‌المللی در ژنو برگزار می‌شود که حکومت باید دستاوردهای خود را در این نشست در مورد مبارزه علیه فساد ارائه کند. به گفته‌ او، «چون خود اداره فعلی غرق در فساد و بی‌کفایتی است و چیزی برای گفتن ندارد، مجبور هستند چند نفر مظلوم، مخلص و بی‌واسطه را به هر شکلی شده محکوم نمایند.»

فیروزالدین فیروز همچنین در پیام دیگری گفته است، حاضر به پاسخگویی به نهادهای عدلی و قضایی است اما او افزوده است «کاش حکومت اشرف غنی قانون را روی همه افراد یکسان تطبیق کند.» او در این پیام می‌گوید «برخی در قبال خدمات صادقانه به دادستانی معرفی می‌شوند و برخی در بدل خیانت ملی تقدیر و تمجید می‌شوند». او می‌گوید یک تعداد افراد که در پروژه‌های مختلف توزیع پول اختصاصی ویروس کرونا از جمله توزیع نان خشک و در اطلاع‌رسانی دست داشتند، از سوی رییس‌جمهوری تقدیر شدند. فیروزالدین فیروز می‌گوید: «جرم من صادق بودن و پنجشیری بودن است و بس.»  

وحید مجروح، معاون وزارت بهداشت نیز گفته است، امروز از طریق شبکه‌ اجتماعی فیسبوک، باخبر شده است که از سوی اداره ویژه بازرس به ظن حیف و میل منابع اختصاص داده شده برای مبارزه با کرونا به دادستانی کل معرفی شده است.

وحید مجروح گفته است کارمندان اداره ویژه بازرس حدود دو تا سه هفته در وزارت صحت‌عامه در مرکز و ولایات با واحد‌های مختلف اداری در حال تحقیق بودند، ولی در این مدت «حتی یکبار هم نه به دفتر من مراجعه کردند، نه از من سوال کردند، نه استعلام فرستادند، نه سند و مدرکی در رابطه با این شک و اتهام ازمن خواستند. نمی‌دانم به رویت کدام سند، به کدام جرم مرا به دادستانی معرفی کرده‌اند؟»

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان دو ماه پیش و پس از نشر گزارش‌ رسانه‌ها در مورد حیف و میل بودجه اختصاصی مبارزه با ویروس کرونا، اداره ویژه بازرس را ایجاد کرد تا ادعای فساد را بررسی کند.

غزال حارس، رییس اداره بازرس گفته بود که بررسی‌های اولیه این اداره نشان می‌دهد که در مصرف بودجه‌ مبارزه با ویروس کرونا مشکلاتی وجود دارد. براساس یافته‌های ابتدایی اداره بازرس، در برخی از ولایت‌های افغانستان از بودجه‌ اختصاصی مبارزه با ویروس کرونا، خرید‌های غیر‌مرتبط صورت گرفته است و اجناسی چون تخت خواب، لنز دوربین، تلویزیون‌های بزرگ و گوشی‌های موبایل خریداری شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More