شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه ایران: افغان‌ها با پرچم و عکس رییس‌جمهوری افغانستان و با امکانات ایران در سوریه جنگیدند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با شبکه‌ خبری طلوع‌نیوز در مورد روابط ایران و افغانستان، روابط ایران با طالبان، گفت‌وگوهای صلح افغانستان، خروج نظامیان خارجی و همچنین در مورد لشکر فاطمیون مفصل صحبت کرد.

 

روابط ایران با طالبان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روابط حکومت ایران با گروه طالبان را تایید کرد و گفت ما با گروه طالبان کار می‌کنیم و این همکاری در حدی نیست که در مورد آینده‌ افغانستان تصمیم‌گیری یا با این گروه قرارداد امضا کنیم.

جواد ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی طالبان را «گروه تروریستی» می‌داند، گفت «طالب اقدامات تروریستی بسیاری انجام داده است و در قوانین ما هنوز طالبان از گروه تروریستی خارج نشده است». او دستاوردهای دو دهه گذشته در افغانستان و همچنین گروه طالبان را دو «واقعیت» افغانستان خواند و گفت اکنون «ضروری است که طالب به‌‌عنوان بخشی از راه‌حل آینده‌ افغانستان باشد، نه راه‌حل آینده‌ افغانستان».

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به کشته شدن شماری از دیپلمات‌های ایران در مزار شریف به‌دست طالبان، گفت «نه طالبان را بخشیده‌ایم، نه فراموش کرده‌ایم و از انتقام‌گیری هم صرف‌نظر کردیم».

جواد ظریف سخنان مقام‌های افغانستان در مورد کمک‌های نظامی ایران به گروه طالبان را تکذیب کرد و گفت جمهوری اسلامی نه جنگ‌افزار به طالبان می‌دهد نه آموزش و نه زخمی‌های طالبان را درمان می‌کند اما ایران به‌دلیل مرز طولانی با افغانستان، با طالبان گفت‌وگوی جدی دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تایید کرد که ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان، قبل از این‌که در سال ۱۳۹۵ در پاکستان به‌دست نیروهای آمریکایی کشته شود، به ایران آمده بود و «شاید ملاقات‌هایی هم با مسئولان ما داشته است. این را ما هیچ‌وقت مخفی نکردیم، دولت افغانستان هم اطلاع دارد». او در مورد اقامت دو ماهه رهبر طالبان در ایران گفت: «البته آن سفر تا جایی که من می‌دانم عبوری بود با اسم مستعار.»

 

خروج نظامیان خارجی از افغانستان

محمد‌جواد ظریف در مورد خروج نظامیان خارجی از افغانستان گفت این خروج باید قانونمند، مسئولانه و براساس خواسته مردم افغانستان باشد نه این‌که آمریکایی‌ها فقط خودشان با طالبان مذاکره کرده باشند. او توافق‌نامه آمریکا و طالبان را اقدامی خطرناک، خلاف منافع مردم افغانستان و خروج سربازان آمریکایی را اقدام داخلی آمریکا عنوان کرد. او در ادامه تاکید کرد آمریکا باید تسهیل‌کننده‌ گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی باشد نه این‌که به‌جای افغان‌ها با یک گروه تماس بگیرد و به توافق برسد و کار را به جایی برساند که آن گروه هیچ‌ مبنایی جز توافقش با آمریکا را نپذیرد.

 

طالبان در ایران

وزیر امور خارجه ایران در مورد این‌که آیا مقام‌های گروه طالبان در ایران خانه دارند و شورای موسوم به شورای مشهد در ایران فعال است یا خیر، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت ممکن است افرادی که با طالبان ارتباط دارند در ایران رفت‌وآمد کنند اما این گروه در ایران مقر یا قرارگاهی ندارد. جواد ظریف در مورد شورای مشهد و کمیته زاهدان گفت: «من هم این‌ها را شنیده‌ام.»

 

آینده نظام سیاسی افغانستان

وزیر امور خارجه ایران در مورد آینده نظام سیاسی افغانستان و شکل‌گیری نسخه‌ سنی ولایت فقیه در افغانستان گفت این تصمیم مربوط به مردم افغانستان است و پیشنهاد ما این است که مبنای آینده‌ افغانستان باید جمهوری اسلامی افغانستان و همین قانون اساسی کنونی باشد.

جواد ظریف در مورد اراده و نیت طالبان در برقراری صلح گفت گروه طالبان مایل است بر اساس مبانی خودش صلح کند و در مورد این‌که آمادگی دارند با بقیه همراهی کنند یا نه، «امیدوارم، ولی اطمینان ندارم».

 

ابتکار منطقه‌ای برای صلح افغانستان

وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرد که ابتکار منطقه‌ای با محوریت افغانستان می‌تواند برای این کشور مفید باشد و نباید دیگران از بیرون برای افغانستان تصمیم بگیرند. به باور جواد ظریف، همسایگان نزدیک‌ترین کشورهایی‌اند که از وضعیت افغانستان سود می‌برند یا ضرر می‌کنند و همسایگان افغانستان باید حلقه‌ اصلی با محوریت دولت افغانستان باشند و حلقه‌ بعدی کشورهایی‌اند که می‌خواهند به صلح افغانستان کمک کنند.

جواد ظریف در مورد موضع ایران در قبال صلح افغانستان گفت ایران تنها کشوری است که با زبان صریح می‌گوید جمهوری اسلامی افغانستان و دستاوردهای ۲۰ سال گذشته آن باید مبنای آینده این کشور باشد.

 

حضور لشکر فاطمیون در جنگ سوریه

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری اسلامی ایران مهاجران افغان‌ را برای جنگ به سوریه می‌فرستد، گفت ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم و برادران ما داوطلبانه رفتند، همان‌طور که از عراق و جاهای دیگر رفتند و ما برای مقابله با داعش، که دشمن مشترک همه‌ ماست، کمک کردیم. او تاکید کرد مهاجران در قالب لشکر فاطمیون «به‌خاطر اعتقادات خودشان رفتند، در پایگاه‌های خودشان، در سنگرهای خودشان پرچم افغانستان و عکس رییس‌جمهور افغانستان را بعضا داشتند و این‌ها بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌توانند با سابقه‌ رزم با تروریست‌ها و داعش، به دولت افغانستان در مبارزه با داعش و ترور و حفظ امنیت افغانستان کمک کنند».

به گفته جواد ظریف، حالا که جنگ از «اماکن متبرکه در سوریه» رفع شده است، بسیاری از اعضای لشکر فاطمیون به ایران و جاهای دیگر برگشته‌اند و مشغول زندگی عادی‌اند.

جواد ظریف شمار لشکر فاطمیون را پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت ممکن است حالا کمتر از دو هزار نفرشان در سوریه باشند.

وزیر امور خارجه ایران در مورد سوءاستفاده از مهاجران برای جنگ و اهداف نظامی گفت بسیاری از آن‌ها مهاجر نبودند، از افغانستان آمدند و رفتند سوریه، کما این‌که ممکن است از جاهای دیگر هم رفته باشند.

جواد ظریف در پاسخ لطف‌الله نجفی‌زاده که از او پرسید «اگر من بخواهم سلاح بگیرم، مرا می‌فرستید سوریه؟» گفت «شما وقتی رفتید سوریه، ممکن است به شما سلاح بدهیم».

ظریف میزان تلفات لشکر فاطمیون را اعلام نکرد اما گفت جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های کسانی که در جنگ کشته شدند امتیازهایی می‌دهد.

 

آیا پروژه فاطمیون متوقف شده است؟

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران برای این‌که مجبور نباشند در کابل و قندهار، در تهران، همدان و کرمانشاه با داعش مقابله کنند، از مقابله با آن‌ها در بغداد و کربلا و نجف حمایت کرد و اگر لازم باشد، باز هم از این نیروها حمایت می‌کند. او در ادامه افزود امروز آن خطر در حال رفع شدن است و دولت افغانستان آگاهی کامل دارد و جمهوری اسلامی ایران کاملا آمادگی دارد برای استفاده دولت افغانستان از نیروهای افغان در مقابله با تروریسم هر کمکی بکند. ظریف گفت جمهوری اسلامی ایران در سوریه هم تحت فرماندهی بشار اسد کار کرد و با  توجه به تمامیت ارضی و حاکمیت دولت‌ها، در افغانستان نیز تحت حاکمیت و فرماندهی دولت افغانستان آمادگی داریم کمک کنیم.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More