شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا با تیم‌های مذاکره‌کننده بین‌افغانی در دوحه دیدار کرد

در پی بن‌بست چند‌ماهه گفت‌و‌گوهای صلح بین‌افغانی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به‌طور جداگانه با اعضای تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا در توییتی از هر دو تیم‌ مذاکره‌کننده به‌خاطر ادامه مذاکره و پیشرفتی که داشته‌اند تقدیر و تشکر کرد. پمپئو در دیدار با دو طرف مذاکره‌کننده، آن‌ها را در مورد نقشه راه سیاسی، آتش‌بس دائمی و جامع تشویق کرد.

سید‌سعادت منصور نادری، وزیر دولت افغانستان در امور صلح و عضو تیم مذاکره‌کننده، در دیدار روز شنبه اول قوس‌/آذر با مایک پمپئو و زلمی خلیل‌زاد، از حمایت‌‌های مداوم ایالات متحده آمریکا از افغانستان در سال‌های گذشته قدردانی کرد و خواستار تداوم همکاری‌ها میان دو کشور بعد از توافق‌های صلح شد. در این دیدار، اعضای تیم مذاکره‌کننده گفتند مردم افغانستان خواهان حفظ دستاوردهای دو دهه اخیرند و شهروندان افغانستان افزایش خشونت پس از رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان را غیرقابل‌قبول و در تناقض با توافق‌نامه دوحه بین آمریکا و طالبان می‌دانند.

تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در رشته توییتی نوشت مردم افغانستان توقع دارند که ‎آتش‌بس دائمی در کشور برقرار شود و جهان اسلام نیز جنگ جاری در افغانستان را ناروا خوانده است و ادامه آن برای جامعه بین‌المللی نیز قابل‌قبول نیست.

نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، نیز اعلام کرد معاون سیاسی گروه طالبان و رییس تیم مذاکره‌کننده آن‌ها در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در مورد اهمیت توافق‌نامه امضا‌شده میان طالبان و آمریکا و تعهد دو طرف به آن گفت‌وگو کردند. به گفته سخنگوی طالبان، دو طرف در این دیدار همچنین در مورد خروج از فهرست سیاه، آزادی باقی زندانیان طالبان و موضوع‌های مرتبط به مذاکرات بین‌افغانی بحث کردند.

این دومین بار در سه ماه گذشته است که وزیر خارجه آمریکا با تیم‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان دیدار می‌کند. پیش از این، مایک پمپئو در حاشیه نشست افتتاح مذاکرات صلح بین‌افغانی با سران دو طرف در دوحه دیدار کرده بود.

تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان اندکی پس از شروع رسمی مذاکرات در ۲۲ سنبله/شهریور، در مورد تدوین دستورالعمل مذاکرات دچار اختلاف شدند. با گذشت نزدیک به سه ماه، اختلاف بر سر مبنای سیاسی و مذهبی مذاکرات کماکان باقی است. تیم مذاکره‌کننده طالبان اصرار دارد توافق‌نامه بین طالبان و آمریکا مبنای سیاسی و فقه حنفی مرجع مذهبی مذاکرات صلح بین‌افغانی قرار گیرد، دو موضوعی که تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان رد کرده است.

با به بن‌بست رسیدن مذاکرات، درگیری و خشونت نیز در افغانستان افزایش یافته است.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مقام‌های ارشد دولت افغانستان، از جمله معاون اول و دوم ریاست‌جمهوری، اعلام کردند که دولت توافق‌نامه دوحه بین طالبان و آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و ابراز امیدواری کردند که دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن در روند جاری صلح افغانستان بازنگری و آن را تغییر دهد. هرچند گروه طالبان اعلام کردند توافق‌نامه دوحه نه با یک شخص بلکه با دولت آمریکا امضا شده و این توافق‌نامه «وثیقه خوبی» برای پایان جنگ است.

با این حال، به‌رغم امیدواری محافل سیاسی کابل و دست‌کم دولت افغانستان به تغییر سیاست آمریکا در مورد روند کنونی صلح، پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ افغانستان را ترک می‌کنند و رقم نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ نفر کاهش می‌یابد. کاهش قابل‌توجه نیروهای آمریکایی در شرایطی که حملات گروه طالبان افزایش پیدا کرده به نگرانی دولت افغانستان دامن زده است. از نظر دولت افغانستان، خروج نیروهای بین‌المللی بدون توافق صلح و در شرایط وخیم امنیتی فقط باعث قدرتمند شدن شورشیان طالبان خواهد شد.

دیدار مایک پمپئو و زلمی خلیل‌زاد با تیم‌های مذاکره‌کننده بین‌افغانی در دوحه دقیقا هنگامی صورت گرفت که کابل هدف حملات موشکی گسترده و بی‌سابقه و انفجار بمب قرار گرفت. دیروز شنبه اول آذر، ۲۴ موشک به کابل شلیک شد و در مناطق مختلف این شهر به‌خصوص در منطقه سبز امنیتی فرود آمد که در نتیجه آن، دست‌کم ۸ غیرنظامی کشته و نزدیک به ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. گروه طالبان هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More