شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت کشور افغانستان: یک رسانه‌ خصوصی در انتقال مواد انفجاری نقش دارد

 

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان در توییتی اعلام کرد که «یک رسانه خصوصی در انتقال مواد انفجاری دست دارد». سخنگوی وزارت داخله روز دوشنبه ۲۵ حوت/اسفند گفت که پرسش‌های جدی در این زمینه مطرح است و وزارت داخله برای رسیدن به پاسخ مطلوب کار می‌کند.

 

 

 

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان با انتشار بیانیه‌ای، در خصوص دست داشتن یک رسانه در انتقال مواد انفجاری اظهار نگرانی کرده و از وزارت امور داخله خواسته است در اولین فرصت به صورت رسمی در رابطه با این موضوع به جامعه اطلاع‌رسانی شفاف کند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان گفته است وزارت امور داخله به عنوان نهاد تامین‌کننده امنیت مردم، نیاز دارد تا در انتشار و توزیع معلومات دقت بیشتری به خرج دهد، زیرا به باور کمیته مصونیت، نشر و پخش معلومات غیرموثق، نه تنها اذهان عامه را مغشوش می‌‌کند بلکه روابط نیک و حسنه این وزارت با رسانه‌ها را نیز خدشه‌دار می‌کند. کمیته مصونیت گفته است که اطلاعات آنها نشان می‌دهد که حرف‌های سخنگوی وزارت امور داخله همه جانبه نبوده و صحبت‌های طارق آرین «گنگ و کلی، آن هم از یک از منبع رسمی دولتی نگران‌کننده است و از اعتبار این نهادها می‌کاهد». در بیانیه‌ کمیته مصونیت آمده است، در وضعیتی که خبرنگاران و رسانه‌ها به صورت مستقیم هدف قرار می‌گیرند و حملات هدفمند علیه آن‌ها افزایش یافته، اظهارات این چنینی ضربه بزرگی بر آزادی بیان و رسانه‌ها وارد می‌کند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان از وزارت امور داخله به طور جدی درخواست کرده تا این موضوع را بررسی کند و در صورتی که اظهارات سخنگوی این وزارتخانه خلاف واقع ثابت شود، باید طبق قوانین افغانستان اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. این کمیته تاکید کرده است که در گذشته نیز از آدرس/منبع وزارت امور داخله اظهاراتی برخلاف واقعیت منتشر و پخش شده است.

در پی واکنش‌های شماری از خبرنگاران، طارق آرین در رشته توییتی دیگر گفت که مردم حق دارند در مورد موضوعات مهم امنیت و ضد امنیت بدانند. آرین تصریح کرده است که به‌زودی در مورد این مساله جزئیات بیشتر‌ی را ارائه خواهد کرد. او گفت روند ارائه اطلاعات در سه مرحله «ابتدایی، انکشافی/تعقیبی و نهایی» صورت می‌گیرد. طارق آرین افزوده است که اکنون در مرحله دوم ارائه اطلاعات قرار داریم و «آنچه نشر شده است مستند است، شواهد انکارناپذیر موجود است و ممکن پهلوهای دیگری در قضیه دخیل باشد.»

 

 

شماری از خبرنگاران و کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند منظور سخنگوی وزارت داخله از یک رسانه خصوصی، تلویزیون «آرزو» در شهر مزار شریف است.

در همین حال، تلویزیون آرزو با انتشار بیانیه‌ای، در مورد اظهارات سخنگوی وزارت داخله توضیح داده و گفته است، تلویزیون آرزو مانند سال‌های گذشته قصد داشت برنامه‌ آتش‌بازی را به خاطر شادی شهروندان کشور و مهمان‌های خارجی در شب‌های نوروز راه‌اندازی کند. در بیانیه تلویزیون آرزو آمده است «شرکت کمال نبی‌زاده که همه ساله حمایت مالی این برنامه را به عهده داشت، امسال برای انتقال مواد آتش‌بازی در ولایت بلخ با موسسه‌ صوتی و تصویری استقلال قرارداد امضا کرد که براساس آن، شرکت مذکور (استقلال) مسئولیت انتقال تمامی مواد و لوازم آتش‌بازی را به عهده دارد و تلویزیون جهانی آرزو، تنها مراسم آتش‌بازی را تحت پوشش رسانه‌ای قرار می‌‌دهد.»

در بیانیه تلویزیون آرزو آمده است که این رسانه در قسمت انتقال این مواد، هیچ نقشی ندارد و از آن‌جایی‌که طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله از رسانه‌ای خصوصی در متن اخیر خود یاد کرده، این نهاد خود باید به خبرنگاران و نهادهای رسانه‌‌ای در این زمینه پاسخگو باشد.

تلویزیون جهانی آرزو گفته است این رسانه برای تامین امنیت و پوشش نشراتی/رسانه‌ای این مراسم، قبلا با والی بلخ، فرماندهی پلیس، ریاست امنیت ملی و ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت هماهنگی کرده ‌است.

در دو گزارشی که در رسانه‌های اجتماعی منشتر شده، نشان می‌دهد دو شرکت به نام‌های موسسه صوت و تصویر استقلال و شرکت کمال‌الدین نبی‌زاده، موسس تلویزیون آرزو، قراردادی را برای برنامه آتش‌بازی در سال نو خورشیدی در شهر مزارشریف، امضا کرده‌اند. در مکتوبی/گزارشی دیگر، فرهاد عظیمی، والی بلخ در نامه‌ای به فرماندهی پلیس بلخ گفته است که شبکه جهانی رادیو و تلویزیون آرزو مانند سال‌های قبل، قصد دارد در شب اول سال نو ۱۴۰۰ برنامه آتش بازی را راه‌اندازی کند. والی بلخ به فرماندهی پلیس بلخ گفته است که با همکاری ریاست امنیت ملی این ولایت در خصوص تامین امنیت برنامه آتش‌بازی با تلویزیون آرزو همکاری کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More