شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خزانه‌داری آمریکا: طالبان و القاعده متحد‌ هستند

 

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در گزارشی در مورد مبارزه با تامین غیرقانونی مالی تروریسم به بازرس وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که القاعده تحت حمایت گروه طالبان قدرت گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در چهارم ژانویه سال جاری در این گزارش گفته است، علیرغم اطمینان احتمالی در مورد قطع روابط طالبان با القاعده، تحلیلگران وزارت خزانه‌داری دریافتند که این دو با هم متحد هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا درحالی از روابط تنگاتنگ طالبان و القاعده خبر می‌دهد که دولت دونالد ترامپ در ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ با طالبان توافق‌نامه‌ای امضا کرد که براساس آن، گروه طالبان روابط خود با گروه‌های تروریستی از جمله با القاعده را قطع می‌کند و این گروه اجازه نمی‌دهد سازمان‌های تروریستی از مناطق تحت کنترل طالبان کشورهای دیگر را تهدید کنند.

مجله «لانگ وار ژورنال» که خلاصه گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا را منتشر کرده می‌گوید، طبق این گزارش، از سال ۲۰۲۰، القاعده «زیر پوشش حمایتی طالبان قوی‌تر شده» و به فعالیت‌هایش ادامه داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته، القاعده «از طریق شبکه ارتباطی مشاوران و مربیان خود با طالبان با ارائه مشاوره، راهنمایی و پشتیبانی مالی، از این روابط استفاده می‌کنند.»

از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داده است که مقامات ارشد شبکه حقانی «درباره تشکیل یک واحد مشترک از جنگجویان مسلح با همکاری و تامین بودجه القاعده بحث و گفت‌وگو کرده‌اند». 

شبکه حقانی، بازوی قدرتمند جنگی طالبان محسوب می‌شود و رهبر این شبکه معاون گروه طالبان است.

به‌دنبال امضای توافق‌نامه آمریکا با طالبان، سازمان ملل متحد در دو گزارش جداگانه، از حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده، و شماری از اعضای ارشد این سازمان در افغانستان و همچنین روابط القاعده با گروه طالبان خبر داده بود. تیم نظارتی شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی با عنوان «تحلیل و نظارت بر تحریم‌ها درباره داعش، القاعده و افراد و اشخاص وابسته»، تعداد جنگجویان القاعده در افغانستان را بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر تخمین زده بود. در این گزارش آمده بود که شاخه شبه‌قاره القاعده به اسم گروه طالبان فعالیت می‌کند و در فوریه سال ۲۰۲۰، ایمن‌ الظواهری با یحیی حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی، دیدار کرده است.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز قبلا اعلام کرده بود که تهدید تروریسم و رابطه طالبان با شبکه‌های تروریستی هنوز هم پابرجاست. رییس‌جمهوری افغانستان از طالبان خواسته بود که این گروه باید به مردم، دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی ثابت کنند که روابطشان را با القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی و گروه‌های متعلق به آن‌ها قطع می‌کنند.

گروه طالبان پیش از این گفته بودند که این گروه متعهد به عملی کردن توافق‌نامه با آمریکا است اما این گروه در مورد گزارش تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنشی نشان نداده‌اند.

در روزهای اخیر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته‌ بودند که دولت جدید به رهبری جو بایدن قصد دارد توافق‌نامه آمریکا با طالبان را بازنگری کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More