شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه افغانستان: مقام‌های ایران تیراندازی به خودرو حامل مهاجران افغان را پذیرفته‌اند

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که مقام‌های ایران در دیدار با سفیر افغانستان ضمن پذیرفتن تیر‌اندازی نیروهای انتظامی ایران به خودرو حامل اتباع افغان، اطمینان داده‌اند که «عاملان این حادثه از سوی نهادهای عدلی و قضایی جمهوری اسلامی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.»

وزارت خارجه افغانستان، شنبه ۱۷ جوزا/خرداد در اعلامیه‌ای گفته است عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران روز جمعه و شنبه با مقامات دولتی استان یزد دیدار داشته و «حادثه حریق و هدف قرار گرفتن خودرو حامل اتباع افغان» را که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از مهاجران افغانستان شده است، به دقت مورد پیگیری و تحقیق لازم قرار داده است.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که سفیر افغانستان با مجروحان و نجات‌یافتگان حادثه از نزدیک دیدار کرده و کمک و حمایت‌های لازم را ارائه کرده است. سفیر افغانستان همچنین از محل حادثه نیز بازدید کرده است.

در همین حال، رسول موسوی، مدیر کل غرب آسیا در وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات سفیر افغانستان در تهران پیرامون پرونده شلیک پلیس به خودروی حامل مهاجران افغان در یزد گفته است: «اجازه دهید با کلمات بازی نکنیم. پلیس ایران به قاچاقچیان شلیک می‌کند. چه قاچاقچی مواد مخدر باشد چه قاچاقچی انسان، اگر به اخطار پلیس توجه نشود.» این مقام وزارت خارجه ایران روز شنبه ۱۷ خرداد در توییتی خطاب به سفیر افغانستان در تهران نوشت: «حمل ١٣ نفر در یک خودرو چهار نفره (٣ نفر در صندوق عقب) اگر قاچاق نیست چه هست؟»

این خودرو حامل ۱۳ مهاجر افغان روز ۱۴ جوزا/خرداد، در یزد آتش گرفته است و براساس گفته‌های سفیر افغانستان، در اثر این آتش‌سوزی سه مهاجر افغان جان باخته‌ و شماری هم مجروح شده‌اند.

دیدار سفیر افغانستان با نجات‌یافتگان این حادثه در بیمارستانی در یزد، واکنش‌های تازه‌ای نیز ایجاد کرده است. سفیر افغانستان در بیمارستان با یکی از نجات یافتگانی دیدار می‌کند که دست او در تخت بیمارستان دست‌بند زده شده است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین استخبارات/امنیت ملی افغانستان با انتشار تصویر دیدار سفیر افغانستان با نجات‌یافتگان می‌نویسد «سفير كبير افغانستان مقيم تهران در حال عيادت از حمزه بن لادن (بلا تشبيه)». منظور رحمت‌الله نبیل از این تشبیه، اشاره به گزارش‌هایی است که گفته‌ می‌شد شماری از اعضای خانواده اسامه بن لادن، رهبر القاعده در ایران زندگی می‌کنند. سال گذشته کاخ سفید اعلام کرد که حمزه بن لادن، پسر ملا عمر در عملیات ضد‌تروریسم در منطقه میان افغانستان و پاکستان کشته شده است.

نرگس نهان، وزیر سابق معدن افغانستان می‌نویسد: «با دیدن این تصاویر با خود گفتم: ای کاش ویروس کرونا همه ما را بگیرد و هیچ کدام ما نجات نیابیم و هیچ نامی از افغان در زمین نماند تا دیگر شرمنده مردم مظلوم خود نباشیم و حیران بر سوالات نسل‌های آینده نباشیم. حیرانم به آنانی‌که همچون اعمال را توجیه می‌کنند.»

زهرا سپهر، مشاور حقوق بشری سرور دانش، معاون ریاست جمهوری افغانستان می‌نویسد: «مقامات جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر پیگیری جدی حادثه سوزاندن هموطنان ما در کشورشان و دستگیری عاملان این جنایت بشری، در مورد برخورد توهین‌آمیز‌شان با قربانیان این حادثه، توضیح داده و در صورت عدم دلایل قانونی، رسما معذرت خواهی کنند. دست‌بند زدن یک قربانی، خلاف تمام معیارهای انسانی، حقوق بشری و حسن همجواری دو کشور همسایه است. چنین برخوردی از سوی حکومت و مردم افغانستان غیرقابل قبول بوده و خواهان پاسخگویی مسئولان مربوطه کشور ایران هستیم.»

جاوید لودین، معاون پیشین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در توییتی می‌گوید «حوادث اخیر شکنجه و سوء استفاده در برابر مهاجران بی‌ضرر افغان در ایران بسیار تأسف‌آور است. به نفع روابط همسایگی خوب ما و به خاطر عدالت، ایران باید این حوادث را مورد بررسی قرار دهد و عدالت را تامین کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More