شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا: آزادی زندانیان طالبان غیرقانونی است اما به پایان جنگ کمک می‌کند

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از لویه جرگه مشورتی صلح برای آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان که امروز در کابل برگزار شد، اعلام کرد طالبان متعهد شده‌اند پس از آزادی به‌موقع این زندانیان، با دولت افغانستان وارد مذاکره مستقیم شوند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است با آزادی زندانیان طالبان، این گروه متعهد شده‌اند خشونت‌ها و تلفات را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند و در مورد آتش‌بس دائمی و جامع با دولت افغانستان به توافق برسند. در این بیانیه تاکید شده است که ایالات متحده آمریکا قصد دارد طالبان را به این تعهدها پایبند نگه دارد.

دولت افغانستان تاکنون ۴۶۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است. اشرف غنی، رییس‌جمهوری این کشور، گفته است بر اساس قانون اساسی و قانون کیفری، صلاحیت آزادی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان را ندارد و در مورد سرنوشت این زندانیان لویه جرگه باید تصمیم بگیرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزوده است: «تایید می‌کنیم که آزادی این زندانیان غیرقانونی است اما این اقدام دشوار به کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم و پایان جنگ منجر خواهد شد.»

ایالات متحده آمریکا از اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، رهبران افغانستان و شرکت‌کنندگان در لویه جرگه خواسته است تا از این فرصت تاریخی برای صلح استفاده کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که این کشور مانند همیشه به دنبال یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است که با خود و همسایگانش در صلح باشد و در عین حال، این کشور متعهد است كه هزینه مالیات‌دهندگان آمریکایی و خطری را که متوجه سربازان آمریکایی است کاهش دهد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزوده است تهدیدهای تروریستی هرگز نباید متوجه ایالات متحده آمریکا و متحدانش باشد و این کشور آماده است برای دستیابی به این هدف، به نیروهای امنیتی افغانستان کمک‌های امنیتی قابل‌توجهی بکند.

آمریکا هر نوع تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان را مربوط به افغان‌ها دانسته و تاکیده کرده است آمریکا از پیشرفت و دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که پس از سال ۲۰۰۱ در افغانستان به دست آمده است حمایت می‌کند. وزارت خارجه آمریکا این دستاوردها را توسعه دموکراتیک افغانستان خوانده و گفته است از گسترش حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها حمایت می‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که برنامه‌های توسعه ایالات متحده آمریکا در مناطقی از افغانستان که قبلا تحت پوشش نبوده‌اند گسترش می‌یابد و این کشور همچنان به ارائه کمک‌های بشردوستانه در مبارزه با همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ متعهد و منتظر تصمیم سایر کشورها در کنفرانس آتی ژنو در مورد چگونگی حمایت از مردم افغانستان است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که این کشور به بهبود روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع استخراجی در افغانستان متعهد است.

لویه جرگه مشورتی صلح امروز با شرکت ۳۲۰۰ نفر در کابل آغاز شد تا در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان تصمیم بگیرد. رییس‌جمهوری افغانستان ۱۷ اسد/مرداد را «روز تاریخی» برای این کشور خوانده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More