شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود دو نظامی ایرانی به خاک افغانستان، سهوی یا برای انتقال برخی فرماندهان طالبان به ایران!؟

پلیس استان فراه، روز دوشنبه ۱۷ سرطان/ تیر دو تن از نظامیان ایران را که وارد خاک افغانستان شده بودند، بازداشت کرد.

خبر بازداشت این دو نظامی که پلیس گفته بود یک افسر و یک سرباز بوده‌اند، به‌سرعت میان رسانه‌ها دست‌به‌دست شده و گمانه‌زنی‌ها در مورد انگیزه‌ ورود آن‌ها به افغانستان آغاز شد.

اما پلیس فراه با رها کردن نظامی‌های ایرانی دو روز پس از بازداشت آن‌ها، سعی در گذاشتن نقطه‌‌ پایان به همه‌ گمان‌ها کرد.

پلیس فراه می‌گوید این دو نفر که مدعی‌ بودند سهوا وارد خاک افغانستان شده‌اند، پس از انجام تحقیقات رها و به ایران منتقل شده اند.

اما دادالله قانع، نماینده مردم در شورای ولایتی فراه، می‌گوید این نظامی‌های ایرانی به دستور مقام‌های کابل رها شده‌اند.

او می‌افزاید پس از بازداشت این دوتن، «سربازان ایرانی در آن طرف خط مرز به حالت آماده‌باش درآمده بودند و چرخ‌بال‌های آن‌ها نیز بر فراز آسمان بندر ابونصر فراهی به پرواز درآمده و مانور‌هایی انجام داده‌اند.

دادالله قانع همچنین می‌گوید که در واکنش به بازداشت این دو تن، «برای ساعاتی برق وارداتی این منطقه نیز از سوی ایران قطع شده بود».

او «دخالت‌های نظامی و جاسوسی کشور همسایه ایران در استان فراه» را یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مردم این استان دانست. قانع می‌گوید در بیشتر ناامنی‌های این استان، دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور ایران نیز به چشم می‌خورد.

اما او با اظهار بی‌اطلاعی در مورد انگیزه حضور این دوتن، مقام‌های مرکز کشور را به ‌بی‌توجهی در مورد ناامنی و دخالت‌های کشور همسایه متهم می‌کند.

محب‌الله محب، سخنگوی پلیس فراه گفته بود که آن دو تن که ملبس به یونیفورم نظامی نیروهای مسلح ایران بوده‌اند و یک اسلحه دهشکه (مسلسل سنگین) به همراه داشتند، با یک خودرو وارد خاک افغانستان شده بودند. 

برخی گزارش‌های تاییدنشده از این خبر داده است که این دو نظامی ایرانی، قصد انتقال فرماندهان طالبان به ایران را داشته‌اند.

از سوی دیگر، سخنگوی پلیس فراه در تایید برخی از این ادعا‌ها به ایران‌اینترنشنال گفت که در دو سال گذشته، طالبان با حمایت نظامی و جنگ‌افزاری ایران، حملات مختلفی را در این ولایت/ استان انجام داده‌اند.

او با اشاره به حمله‌ مسلحانه طالبان به یکی از شهرستان‌های این استان می‌گوید حدود دو سال قبل، درپی پس گرفتن شهرستان پشت‌کوه از دست طالبان، برخی جنگ‌افزار‌های ساخت ایران نیز به دست پلیس این ولایت افتاده است.

همچنین مسئول استخبارات طالبان در شهرستان زندجان هرات نیز که حدود یک سال قبل در بازداشت امنیت ملی افغانستان قرار داشت، از سفر مخفیانه خود به کشور ایران خبر داده بود.

در ویدیویی که به ایران اینترنشنال رسیده بود، او در اعتراف‌های خود به نیروهای امنیت ملی افغانستان در هرات می‌گوید که در ابتدای سال ۱۳۹۶ مخفیانه وارد خاک ایران شده و دو ماه در آنجا آموزش‌های استخباراتی و امنیتی دیده است.

استان فراه در چند سال گذشته چندین مرتبه تا مرز سقوط به دست طالبان قرار گرفته است.

این استان که چندین کیلومتر مرز مشترک با کشور ایران دارد، یکی از ناامن‌ترین نقاط افغانستان به‌شمار می‌رود.

این برای نخستین‌بار است که نظامیان ایرانی از سوی دولت افغانستان به دلیل تجاوز به خاک این کشور بازداشت می‌شوند، اما آیا اخرین‌باری خواهد بود که نظامیان ایران از مرز افغانستان عبور می‌کنند؟

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More