شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هیات عالی‌رتبه دولت افغانستان برای پیگیری کشته شدن مهاجران به ایران می‌رود

 

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که به‌زودی یک هیات عالی‌رتبه برای پیگیری حوادث و برخوردهای اخیر با مهاجران افغان در ایران، به آن کشور سفر خواهد کرد‌. این تصمیم درپی ارائه گزارش وزارت امور خارجه افغانستان درمورد این موضوع، در جلسه شورای امنیت ملی این کشور در تاریخ ۲۱ جوزا/ خرداد اعلام شد.

شورای امنیت ملی افغانستان از وقوع حوادث اخیر و جان‌باختن مهاجران در ایران ابراز تاثر کرده و ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی برای میزبانی از مهاجران افغانستان، از این کشور خواسته است که با اتباع افغانستان با «روحیه تساهل و همکاری» برخورد کند.

براساس اعلام دولت افغانستان، روز چهارشنبه  ۱۴ جوزا/خرداد، خودروی حامل ۱۳ مهاجر افغان پس از شلیک نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در یزد آتش گرفته است و در این حادثه، سه تبعه افغانستان جان باخته‌ و شماری نیز مجروح شده‌اند.

وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای خبر داده است که هیات عالی‌رتبه افغانستان در سفرشان به ایران «بر دلایل وقوع این حوادث با تمرکز بر تامین بهتر امنیت مرزهای مشترک میان دو کشور و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی» با مقام‌های جمهوری اسلامی، گفت‌وگو خواهند کرد. 

این هیات همچنین در مورد «تجدید قرارداد کمیساریای مرزی منعقد سال ۱۳۳۵، مبارزه با قاچاق انسان در دو سوی مرز، آغاز روند تثبیت هویت اتباع افغانستان در ایران و قانونمندسازی اقامت مهاجران و در خصوص نهایی و عملی‌سازی مسوده موافقتنامه تنظیم استخدام کارگران افغان به شکل قانونی» با مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره خواهند کرد.

براساس اعلامیه وزارت امور خارجه، شورای امنیت ملی افغانستان از تمام نهادهای مرتبط دولتی و رسانه‌های خبری آن کشور خواسته است تا در مورد «عواقب ناگوار سفرهای غیرقانونی و فریبکاری قاچاقبران انسان در دو طرف مرز» اطلاع‌رسانی کنند.

کشته شدن مهاجران افغانستانی در یک ماه گذشته در ایران واکنش‌های گسترده‌ای را در افغانستان برانگیخته است. 

در هفته جاری شماری از شهروندان افغانستان در کابل، ننگرهار، هلمند و هرات، با برگزاری تجمع اعتراضی، خواستار تامین عدالت، پیگیری و مجازات عاملان این حوادث از سوی ایران شدند.

یک مقام وزارت امور خارجه ایران در همین رابطه گفته است که پلیس این کشور با قاچاق انسان و مواد مخدر مبارزه می‌کند و در صورتی که قاچاقچیان به هشدار و اخطار پلیس توجه نکنند، به سوی آن‌ها شلیک خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More