شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار فرهاد دریا در مورد «شست‌وشوی مغزی و سوءاستفاده جنسی» از کودکان در مدارس دینی

در پی انتقادهای گسترده شهروندان از تصمیمم وزارت معارف برای انتقال دانش‌آموزان دوره ابتدایی از مدرسه به مسجد، فرهاد دریا، هنرمند و آوازخوان شناخته‌شده افغانستان، در نامه‌ای سرگشاده به اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، از او خواست از این اقدام جلوگیری کند.

فرهاد دریا روز سه‌شنبه ۱۸ قوس/آذر، خطاب به رییس‌جمهوری نوشت: «شما بهتر از همه می‌دانید اکثریت روستاهایی که مکتب ندارند تحت سلطه‌ و اداره‌ دشمنان نظام قرار دارند. به‌تکرار ثابت شده که شماری از ملا ‌امامان اکثر مساجد روستاهای دور از تسلط دولت از مدرسه‌های مشکوک پاکستان فارغ‌التحصیل و فرستاده می‌شوند. اکثر آن شمار از مساجد نیز محل تجمع بزرگسالان افراطی و دست‌‌پرورده‌ آن سوی سرحدند.»

مقام‌های وزارت معارف گفته‌اند که در برخی مناطق ناامن مکتب وجود ندارد و شاگردان کلاس‌های اول تا سوم دوره ابتدایی نمی‌توانند از یک روستا به روستای دیگر بروند و بنابراین، سه سال اول دوره ابتدایی را در مساجد بخوانند.

فرهاد دریا از رییس‌جمهوری افغانستان پرسیده است: «چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد که در این سه سال، اطفال ما با روحیه مکتب‌ستیزی علیه دانش و معرفت تربیت نمی‌شوند؟ چگونه می‌توان مطمئن بود که کودکان ما از این طریق جذب گردانندگان مدرسه‌های انتحاری‌پرورِ پاکستان و شست‌و‌شوی مغزی نمی‌شوند؟ چه تضمینی وجود دارد در مساجد روستاهایی که دولت در آن‌جا اختیار چندانی ندارد، از کودکان ما سوء‌استفاده‌ جنسی صورت نمی‌گیرد؟»

دریا در ادامه این نامه نوشته است که رییس‌جمهوری افغانستان بهترین امکانات و مکان‌های علمی جهان را برای کسب علم در اختیار داشته و بار دیگر از اشرف غنی پرسیده است: «آیا آرزوی شما برای جگرگوشه‌های افغانستان همین است؟ یقین دارم حاضر نیستید سرنوشت جگرگوشه‌های مردم را به دست دشمن بسپارید.»

این هنرمند رییس‌جمهوری افغانستان را به مهرورزی دعوت کرده و از او خواسته است به مطالبه ۳۵ میلیون شهروند این کشور توجه و در مورد تصمیم وزارت معارف تجدید‌نظر کند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، نیز امروز گفت تصمیم وزارت معارف کاملا نادرست و از اساس اشتباه است.

رییس شورای مصالحه افغانستان امروز سه‌شنبه ۱۸ قوس/آذر، در کنفرانس ملی صلح، رسانه‌ها و جامعه مدنی گفت: «من هنوز گیج هستم و نمی‌دانم چه شده واقعا.»

او در ادامه افزود با وجود این‌که تعهد داده‌ام در کارهای روزمره نهادهای دولتی دخالت نکنم اما تصمیم وزارت معارف برای انتقال دانش‌آموزان به مسجد تصمیم بزرگ و تاثیر‌گذاری است و این تصمیم کار روزانه حکومت نیست و نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم.

وزارت معارف افغانستان اخیرا اعلام کرد که سیستم آموزشی کشور مساجد را نیز شامل می‌شود و در مناطقی که دسترسی به مکتب وجود نداشته باشد، دانش‌آموزان کلاس‌های اول تا سوم باید در مساجد آموزش ببینند.

اما عبدالله عبدالله گفت مدارس دینی اول باید تقویت شوند و از نظر کیفیت به سطحی برسند که دانش‌آموزان بتوانند آموزش‌های ابتدایی را در مدارس دینی ببینند.

بر اساس اعلام وزارت معارف، قبلا مسئولیت تمام آموزش‌های ابتدایی و ثانوی به عهده اداره تعلیمات عمومی بود و معاونت تعلیمات اسلامی فقط در قبال مدیریت دارالحفاظ (مدارس دینی) مسئولیت داشت که به گفته این وزارتخانه، این تفکیک «جایگاه اسلام را در حاشیه قرار داده بود».

عبدالله با اشاره به تغییرها در ساختار وزارت معارف، گفت چهار روز قبل معاونت تعلیمات اسلامی از ساختار وزارت معارف حذف شد در حالی‌که اداره تعلیمات اسلامی ضرورت بود و باید تقویت می‌شد، نه حذف.

رییس شورای مصالحه افغانستان همچنین در ادامه افزود که خود روحانی‌ها به فرزندانشان درس دینی می‌دهند و در عین حال آن‌ها را تشویق می‌کنند که به مکتب بروند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان، دیروز گفت وزارت معارف برنامه‌های وسیعی برای اصلاحات اداری و تقویت نظام آموزشی دارد و منتقدان از تصمیم وزارت معارف درک نادرستی دارند. او در ادامه افزود رییس‌جمهوری افغانستان از برنامه‌های وزارت معارف حمایت می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More