شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: دونالد ترامپ توافقنامه آمریکا با طالبان را به‌طور مشروط تایید کرده است

 

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده است که دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، توافقنامه صلح آمریکا با طالبان را به‌طور مشروط تایید کرده است. براساس این توافقنامه، اگر طالبان به وعده‌ای که برای کاهش خشونت داده‌اند عمل کند، ایالات متحده آمریکا خروج تدریجی سربازانش را از افغانستان آغاز می‌کند.

رهبران حکومت افغانستان، شامگاه سه‌شنبه ۲۲ دلو/بهمن اعلام کردند که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در تماس‌های تلفنی جداگانه با آن‌ها از «پیشرفت‌های قابل ملاحظه» مذاکرات دوحه درخصوص کاهش پایدار خشونت، خبر داده است.

اشرف غنی، رییس‌ جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان در صحبت تلفنی با وزیر خارجه آمریکا از پیشرفت مذاکرات آمریکا در مورد کاهش خشونت استقبال کرده‌اند.

نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت افغانستان نوشت، مایک پمپئو در تماس تلفنی با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، اطلاع داده است که دونالد ترامپ توافقنامه آمریکا با طالبان را به‌صورت مشروط تایید کرده است.

منابعی از گروه طالبان نیز تحولات مثبت در مذاکرات آمریکا با این گروه را تایید کرده‌اند و یک مقام ارشد ایالات متحده آمریکا نیز به نیویورک تایمز گفته است که ‌دوشنبه هفته جاری دونالد ترامپ به صورت اولیه با توافقنامه موافقت کرده است.

اشرف غنی در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا از پیشرفت مذاکرات ابراز خرسندی کرده و گفته است: «موقف اصولی جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص صلح در حال ثمره دادن است.»

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای می‌گوید، رییس‌جمهور غنی در صحبت با مایک پمپئو تصریح کرده است که «هدف اصلی ما قطع خونریزی و افغان‌کشی است» و به‌خاطر تامین صلح در افغانستان، دولت این کشور «تدبیر، جرات، رهبریت و مدیریت» این روند را در داخل افغانستان دارد. ریاست‌ جمهوری افغانستان می‌گوید «گام‌های بعدی این روند توسط دولت جمهوری اسلامی افغانستان به وجه احسن مدیریت خواهد شد».

عبدالله عبدالله، رییس‌ اجراییه حکومت افغانستان، در صحبت تلفنی با مایک پمپئو، پیشرفت مذاکرات آمریکا با طالبان درخصوص کاهش خشونت را گام مهمی خوانده و گفته است کاهش خشونت زمینه را برای امضای توافقنامه آمریکا با طالبان و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم می‌سازد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۱۴ دلو/بهمن در نشست خبری در ازبکستان از طالبان خواسته بود که اراده‌شان را مبنی‌بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان قبل از امضای توافقنامه صلح نشان دهد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، آن زمان در واکنش اعلام کرد که «روند مذاکرات را توییت ترامپ، خواست‌های متعدد آمریکا و اختلافات مسئولان در واشنگتن و کابل با مشکلات مواجه ساخته است».

براساس گزارش نیویورک تایمز، این توافقنامه در صورتی امضا می‌شود که طالبان تعهد خود را برای کاهش مداوم خشونت طی یک دوره آزمایشی حدود یک هفته‌ای ثابت کند.

منابع رسمی آمریکا و دولت افغانستان تاکنون در مورد تایید مشروط توافقنامه آمریکا ازسوی دونالد ترامپ اظهار نظر نکرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More