شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
پس‌لرزه‌های ادعای سوء‌استفاده جنسی در افغانستان

نگرانی مریم وردک از بازداشت

ادعاها درباره سوءاستفاده جنسی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان وارد مرحله جدیدی شده و مریم وردک، از مشاوران پیشین دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، می‌گوید نگران بازداشتش است.

وردک پس از سخنان اخیرش در مورد سوءاستفاده جنسی ازسوی مقام‌هایی در کاخ ریاست‌جمهوری، با فشارهای سیاسی روبرو شده است.

هم‌زمان عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت هم خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شده است.

منابع دولتی به مریم وردک که برای شرکت در کنفرانسی در خارج از افغانستان به سر می‌برد، گفته‌اند که رییس‌جمهور غنی، از اظهارات اخیرش چنان برآشفته است که می‌خواهد او را فورا دستگیر کند.

خانم وردک پیش‌تر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، درباره اتهام‌های مطرح‌شده از سوی ژنرال حبیب احمدزی در مورد درخواست‌های جنسی از زنان در ازای استخدام آن‌ها در ادارات حکومتی صحبت کرده بود.

او گفت‌‌: ‌«متاسفانه ژنرال احمدزی به خیلی از فعالیت‌های مفسدانه و انحرافی که شماری از افراد شناخته‌شده در دوره دولت غنی انجام می‌دهند، اشاره کرده. متاسفانه و بدبختانه این دلیلی برای جلب حمایت طالبان و گروه‌های افراطی بدل شده.»

در ایمیل‌های مریم وردک که به دفتر سازمان ملل متحد و سفارتخانه‌های کشورهای غربی در کابل فرستاده شده و به دست ایران اینترنشنال رسیده، آمده است که شبکه زنان افغانستان که به دولت نزدیک است، طوماری ترتیب داده و از دادستانی خواسته است او را بازداشت کند. او که شهروندی آمریکا را هم دارد، از این کشورها کمک خواسته است.

او که اکنون در خارج از کشور به‌سر می‌برد، تا زمان روشن شدن وضعیت به افغانستان بازنمی‌گردد.

ارگ ادعاهای فساد اخلاقی در ریاست‌جمهوری را دروغ و بی‌اساس می‌خواند. ریاست‌جمهوری می‌گوید برخی سیاستمداران در رقابت‌های سیاسی از نام و اعتبار زنان استفاده سیاسی می‌کنند و بدنامی زنان را تحمل نخواهد کرد.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل به ایران اینترنشنال گفت هیچ حکم بازداشتی تاکنون در رابطه با پرونده احمدزی برای مریم وردک صادر نشده است. اما آقای رسولی افزود که اگر در جریان تحقیقات به گفت‌وگو با مریم وردک نیاز شود، دادستان‌ها او را احضار خواهد کرد.

از سوی دیگر، حبیبه آشنا، از فعالان حقوق زنان که به ارگ نزدیک است، در پستی نوشته است که حکم بازداشت مریم وردک صادر شده است. زنان طرفدار ریاست جمهوری پیکار گسترده‌ای را علیه مریم وردک راه انداخته‌اند.

زمانی که حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی بود، خانم وردک در دفتر او به‌عنوان «مشاور ارتباطات استراتژیک» کار می کرد. آقای اتمر اکنون از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و رقیب جدی رییس‌جمهور غنی است.

ارگ بسیاری از نزدیکان و متحدان اتمر ازجمله وزیران دفاع و داخله و بسیاری از ژنرال‌های نزدیک به او را برکنار کرده است.

اما مریم وردک می‌گوید نه عضو تیم انتخاباتی اتمر است و نه اینکه قصد داشته با این سخنانش دولت را تخریب کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More