شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا: خروج شتابزده از افغانستان به ظهور مجدد القاعده منجر می‌شود

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به دولت جو بایدن گفته‌اند اگر سربازان آمریکایی قبل از رسیدن به توافق تقسیم قدرت بین طالبان و دولت افغانستان، اين كشور را ترك كنند، افغانستان دو یا سه سال پس از خروج نیروهای بین‌المللی، تا حد زیادی تحت كنترل طالبان قرار خواهد گرفت. 

به گزارش نیویورک‌ تایمز، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند خروج زودهنگام نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان می‌تواند به ظهور مجدد و بازسازی قدرت القاعده و همچنین ظهور گروه‌های هراس‌افکن مانند داعش در این کشور منجر شود.

این در حالی است که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، پنجشنبه هفته گذشته در نشستی خبری‌ گفت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در اول مه ۲۰۲۱ از لحاظ فنی دشوار است. بایدن در ادامه افزود آمریکا در مورد خروج نیروها از افغانستان با متحدانش مشورت می‌کند.

به‌رغم هشدار آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد خروج شتابزده از افغانستان، گروه طالبان بار دیگر تهدید کرده است در صورت تاخیر خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان، این گروه «به جهاد و مبارزه مسلحانه» در برابر نیروهای خارجی ادامه خواهد داد.

طالبان روز جمعه ۶ حمل/فروردین با انتشار بیانیه‌ای، سخنان رییس‌جمهوری آمریکا را «مبهم» خواند و گفت توافق‌نامه بین طالبان و آمریکا «راه بسیار معقول و کوتاه برای پایان جنگ بیست ساله میان افغانستان و آمریکا و رسیدن به افغانستان با صلح و ثبات است».

طالبان بر تعهدش به توافق‌نامه دوحه تاکید کرده‌ و از آمریکا خواسته است «فرصت تاریخی را با مشورت‌ها و انگیزه‌های نادرست حلقات جنگ‌طلب از دست ندهد».

طالبان گفته‌اند اگر همه نیروهای خارجی طبق توافق‌نامه دوحه، در زمان تعیین‌شده از افغانستان خارج نشوند، مسئولیت آن بر عهده آمریکاست و این امر به باور طالبان به «حیثیت» آمریکا در سطح جهانی آسیب می‌زند و همچنین «دوام جنگ، تلفات و زیان‌های این جنگ» نیز بر دوش ایالات متحده آمریکاست.

در حالی که ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی بر اساس توافق‌نامه دوحه تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد، مذاکرات صلح بین‌افغانی در قطر متوقف شده است و جنگ در افغانستان کماکان ادامه دارد.

در حال حاضر، آمریکا، دولت افغانستان و گروه طالبان به نشست استانبول برای صلح افغانستان چشم دوخته‌اند که قرار است  چند هفته دیگر برگزار شود. انتظار می‌رود نمایندگان دولت و طالبان در این نشست، طرح و نظرشان برای توافق سیاسی و تقسیم قدرت را ارائه کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More