شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست صلح بدون حضور نمایندگان دولت و طالبان در پاکستان برگزار شد

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز ۱ سرطان/تیر، در نشست صلح افغانستان در اسلام‌آباد گفت، پاکستان متعهد به یک افغانستان صلح‌آمیز و پایدار است و از گروه یا حزب سیاسی خاصی در افغانستان حمایت نمی‌کند.

در ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای صلح افغانستان، کنفرانسی تحت عنوان صلح در افغانستان با حضور وزیر امور خارجه پاکستان، شماری از رهبران سیاسی و برخی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در منطقه تفریحی مری در پاکستان آغاز شده است.

قرار بود در کنار برخی سیاست‌مداران افغانستان و مقامات رسمی پاکستان، نمایندگان طالبان نیز در این نشست شرکت کنند. اما این نشست بدون حضور رسمی نمایندگان طالبان آغاز شد.

گلبدین حکمتیار، حنیف اتمر، احمد‌ولی مسعود و عبدالطیف پدرام چهار تن از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان‌ و کریم خلیلی، رییس شورای صلح افغانستان، محقق محقق، معاون ریاست اجرائیه، عطا‌محمدنور والی/استاندار پیشین بلخ از دیگر چهره‌های سیاسی افغانستان در این نشست شرکت کرده‌اند.

 با آنکه موضوع این کنفرانس، صلح افغانستان بود، اما دولت افغانستان و طالبان به‌عنوان طرف‌های اصلی جنگ و صلح حضور نداشتند. چهره‌های سیاسی این نشست همه از طیف اپوزسیون حکومت بودند، در حالی که بخش دیگر از رهبران و جریان‌های سیاسی مخالف حکومت در این نشست حضور نداشتند. حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان که در نشست‌های قبلی در مسکو حضور داشت، از شرکت در این کنفراس به دلیل محدودیت زمانی خودداری کرده است.

کریم خلیلی، علی‌رغم آنکه رییس شورای عالی صلح افغانستان است، اما حضورش در این نشست بیشتر به دلیل مواضع سیاسی و حزبی اوست، تا سیاست رسمی دولت.

نشست صلح افغانستان در پاکستان شبیه دو نشست قبلی گفت‌وگوهای صلح است که در مسکو میان طالبان و برخی از سیاسیون افغانستان در سطح وزیر خارجه روسیه برگزار شد؛ با این تفاوت که در نشست صلح پاکستان، نمایندگان طالبان حضور ندارند.

قرار است در پایان این هفته اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان نیز به اسلام‌آباد برود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More