شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست بین‌المللی ژنو ۲۰۲۰ در مورد افغانستان آغاز به کار کرد

نشست دو روزه ژنو با تمرکز بر مساله افغانستان امروز دوشنبه ۳ قوس/آذر، در سوییس با شرکت ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی آغاز به کار کرد.

این کنفرانس با میزبانی مشترک فنلاند، سازمان ملل متحد و افغانستان برگزار می‌شود و قرار است در این نشست سرنوشت‌ساز، تعهدهای مالی جامعه بین‌المللی برای چهار سال آینده افغانستان تعیین و مشخص شود.

محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان، پکا هاویستا، وزیر خارجه فنلاند، و دبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای امور افغانستان، ریاست این کنفرانس را بر عهده دارند.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در سخنانی ویدیویی در مورد مسائل منطقه‌ای به‌ویژه ظهور اقتصادی قاره آسیا و سرمایه‌گذاری شماری از کشورهای آسیایی در زیرساخت‌ها صحبت کرد و در ادامه افزود افغانستان نقش مهمی در اتصال منطقه‌ای بازی خواهد کرد و «افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک سرمایه‌ای برای منطقه و جهان خواهد بود». او با اشاره به خشونت‌های جاری در افغانستان، گفت: «رنجی که مردم افغانستان از خشونت می‌برند فراتر از تحمل است.»

رییس‌جمهوری افغانستان در ادامه گفت: «شیوع بیماری کرونا زندگی ما را مختل ساخته و تاثیرات مخرب بر وضعیت معیشتی ما گذاشته است. احتمال دارد سرمایه‌گذاری روی زیربنا یک جزء اساسی و مهم برنامه‌ تشویقی کشورهای آسیایی در دوره‌ پساکرونا باشد.»

رولا غنی، بانوی اول و همسر رییس‌جمهوری افغانستان، نیز در مورد گفت‌وگوهای صلح، نگرانی‌ها در مورد حقوق بشر و زنان صحبت کرد و گفت: «سوال این است، آیا طالبان واقعا صلح می‌خواهند؟ به قانون اساسی ما و به تمام اقشار جامعه احترام می‌گذارند؟ ما از طالبان می‌خواهیم که حقوق خود را به روش دموکراتیک دنبال و پیگیری کنند.»

حنیف اتمر در آغاز کنفرانس ۲۰۲۰ افغانستان گفت در روز نخست این نشست، در مورد روند صلح افغانستان، حقوق بشر و برگشت پناهندگان بحث خواهد شد.

شماری از مقام‌های ارشد دولت افغانستان شامل رولا غنی، بانوی اول، معصوم استانکزی، رییس هیات مذاکره‌کننده، سید‌سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، حسینه صافی، وزیر امور زنان، شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، حبیبه سرابی و فوزیه کوفی، اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان، و همچنین شماری از مقام‌های دیگر کشورها مانند میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، اینه اریکسن سورایده، وزیر خارجه نروژ، و رابرت ریتبرگ، معاون وزیر خارجه سوئد، در مورد روند صلح، مسائل حقوق بشر و توسعه صحبت کردند. سخنرانان بر ضرورت پایان جنگ و برقراری صلح تاکید و خواهان تامین حقوق بشر و حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر در افغانستان شدند.

کنفرانس ۲۰۲۰ افغانستان به‌دلیل شیوع کرونا، مجازی برگزار شده است و فقط وزرای امور خارجه و مالیه/دارایی افغانستان به محل برگزاری کنفرانس در سوییس رفته‌اند.

قرار است آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در این کنفرانس سخنرانی کند.

این نشست هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. سازمان ملل متحد این کنفرانس را فرصتی مهم برای افغانستان و جامعه بین‌المللی در زمینه اهداف مشترک برای توسعه پایدار، رفاه و صلح در افغانستان توصیف کرد.

هدف اصلی این کنفرانس تشخیص اهداف و تعهدهای مشترک توسعه‌ افغانستان و جامعه بین‌المللی در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ است.

به گفته صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهوری، دولت افغانستان در این کنفرانس سند چارچوب ملی صلح و انکشاف افغانستان با هدف افغانستان با‌ثبات، مترقی و خودکفا را به کنفرانس ژنو ارائه می‌کند.

پیش از این، وزارت مالیه/دارایی اعلام کرده بود که افغانستان توانسته است ۹۰ درصد تعهدهایش به جامعه جهانی را که در نشست قبلی این کنفرانس تعیین شده بود عملی کند و باقی تعهدها را نیز عملی خواهد کرد.

دوره‌های قبلی این کنفرانس در سال ۲۰۱۶ در بروکسل و در سال ۲۰۱۲ در توکیو برگزار شده بود.

گروه طالبان نیز برای اولین‌ بار از برگزاری نشستی بین‌المللی در مورد افغانستان استقبال کرده و گفته است انتظار دارد جامعه جهانی کمک‌هایش به افغانستان را با هماهنگی این گروه توزیع کند.

جامعه جهانی برای ادامه کمک‌ها به افغانستان ده شرط تعیین کرده است و هفته گذشته، وزیر امور خارجه افغانستان در مجلس نمایندگان گفت احتمال کاهش کمک‌های خارجی وجود دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More