شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: القاعده می‌تواند طی یک تا دو سال خود را در افغانستان بازسازی کند

مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا هشدار دادند القاعده می‌تواند در عرض یک تا دو سال خود را در افغانستان بازسازی کند و این در حالی است که برخی از مقام‌های ارشد این گروه تروریستی در حال حاضر به افغانستان برگشته‌اند.

اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، روز سه‌شنبه در نشست سالانه اطلاعات و امنیت ملی گفت: «ارزیابی‌های کنونی به صورت محتاطانه نشان می‌دهد که القاعده برای رسیدن به قابلیتی که بتواند دست‌کم با آن امنیت داخلی آمریکا را تهدید کند، احتمالا به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.»

او با تاکید بر این که باید توانایی آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات از افغانستان افزایش یابد گفت در همین حال آژانس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده در حال ارتقاء توانایی خود برای نظارت بر چین و روسیه در ارتباط با افغانستان هستند.

بریر گفت که آمریکا از تمامی منابع موجود برای بازیابی دسترسی اطلاعاتی خود به افغانستان استفاده خواهد کرد.  

دیوید کوهن، معاون مدیر سیا، نیز گفت که قسمت سخت ارزیابی‌ها این است که آمریکا متوجه شود که القاعده و داعش در افغانستان برای آماده شدن برای انجام حمله در داخل آمریکا به چه مقدار زمان نیاز دارند.

کوهن خاطرنشان کرد که سیا «برخی تحرکات احتمالی القاعده در افغانستان» را از نزدیک رصد می‌کند.

در اوایل سال ۲۰۲۱، مقامات پنتاگون گفته بودند که القاعده توان بازسازی خود را در دو سال دارد، اما بعدا به نمایندگان کنگره گفته بودند که قصد دارند در این جدول زمانی بازنگری کنند.

این در حالی است که آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، روز دوشنبه گفته بود که حضور داعش و سایر گروه‌های تروریستی در کشورهای خاورمیانه و آفریقایی تهدید اصلی علیه امنیت ایالات‌متحده به شمار می‌آید، نه شرایط کنونی افغانستان.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا هیچ ارزیابی مشخصی از گروه‌های فعال در افغانستان ارائه نداد و پذیرفت که بدون حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، امکان جمع‌آوری اطلاعات در حال از بین رفتن است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More